MediaWatch

Nordjyske slår sig på omlægninger og kommer ud med milliontab

Det regionale mediehus indkasserede det største underskud i de seneste ti år i 2016, der var præget af tilskæring af aktiviteterne og et fald i annonceomsætningen.

PR/Nordjyske Medier
Foto: PR/Nordjyske Medier

Omlægning af forretningen og et presset annoncemarked var med til at udløse et tocifret millionunderskud i Nordjyske Medier i 2016. Det skriver det regionale mediehus i en pressemeddelelse.

Koncernen fik i 2016 et underskud på 42,6 mio. kr. - en tilbagegang på næsten 50 mio. kr. i forhold til 2015, hvor resultatet var et plus på seks mio. kr. Underskuddet er det første siden finanskrisen i 2009, hvor koncernen tabte 15 mio. kr.

Omsætningen dykkede med næsten 200 mio. kr. til 786 mio. kr. mod 980 mio. kr. forrige år.

”Resultatet lever ikke op til vores forventninger,” siger bestyrelsesformand i Nordjyske Medier, Lasse Bolander, i meddelelsen.

Tabet hænger sammen med strukturelle tilpasninger af omkostninger, afvikling af flere forretninger, nedskrivninger på goodwill og et fald i annonceomsætningen, skriver koncernen, der gik fra 922 til 784 medarbejdere i årets løb.

”Vi har selv foretaget dispositioner, der påvirker resultatet, men vi må konstatere, at markeds- og omsætningsudviklingen har været dårligere end forudset. Samlet set har påvirkningerne været for store til, at vi har kunnet imødegå dem i løbet af 2016," siger Lasse Bolander.

Resultatet sender egenkapitalen ned på 290 mio. kr. fra 339 mio. kr. i 2015. Egenkapitalforrentningen var minus 13,5 pct. mod 2 pct. i 2015.

 

 

Ændringer gennemført

Blandt de markante tiltag, Nordjyske Medier gennemførte sidste år, var afviklingen af flere forretninger, der ikke har direkte med medieaktiviteterne at gøre. For at zoome ind på de publicistiske rødder sagde koncernen bl.a. farvel til lydselskabet AM3D, reklamebureauet Shrpa, softwarevirksomheden Combine, tv- og eventproduktionsselskabet dblux samt broadcastvirksomheden AVIT-Systems. Også afviklingen af telemarketingfirmaet LN Eurocom i 2015 påvirkede resultatet i 2016, og endelig blev der afhændet ejendomme i Nordjylland. Den øvelse har sat sig spor.

”Vi har i et udfordrende år gennemført de ændringer, vi satte os for at gennemføre, da vi gik ind i 2016, nemlig at koncentrere os om medievirksomhed og skille os af med porteføljeaktiviteterne. Det har forbedret driftsresultatet i vores fortsættende kerneaktiviteter i forhold til 2015, selv om omsætningen er knap 200 millioner kroner lavere,” siger adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør Per Lyngby i meddelelsen.

Forventningen til resultatet i Nordjyske Medier koncernen i 2017 er, at det forbedres klart i forhold til 2016. skriver koncernen.

Lyspunkt i nichemedier

Blandt lyspunkterne i 2016 nævner Nordjyske Medier datterselskabet Nordiske Medier, der driver en række branchemedier og har forbedret sin indtjening, skriver koncernen.

Nordjyske Medier fejrer i år 250 års jubilæum. Dagbladet har eksisteret siden 1767, og koncernen har i dag tre hovedaktivitetsområder: Nordjyske medieaktiviteter på tryk og digitalt, radio og tv, nationale B2C-aktiviteter med Jubii og magasiner som "Vi med hund" og endelig de skandinaviske B2B-aktiviteter med Nordiske Medier.

Nordjyske Medier er ikke det eneste regionale mediehus, der fik røde tal i 2016. Landets største regionale aktør, Jysk Fynske Medier, har også varslet, at regnskabet for 2016, vil udvise et "betragteligt underskud".

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere