MediaWatch

Arne Ullum stopper på Søndagsavisen

Den mangeårige direktør for Søndagsavisen stopper og erstattes af tidligere Berlingske-direktør. Samtidig skal der nedlægges 25-30 stillinger.

Arne Ullum stopper som direktør på Søndagsavisen. Det skriver North Media, der er selskabet bag Søndagsavisen, i en fondsbørsmeddelelse.

Den mangeårige direktør erstattes af Gorm Wesing Flyvholm, der indtil tidligere på året har været direktør for de regionale aviser i Berlingske Media. Arne Ullum fratræder 1. juli og vil i en efterfølgende periode "løse strategiske opgaver for North Medias bestyrelse," lyder det.

Ud over direktørskiftet skal der også spares. North Media varsler, at der skal skæres 25-30 stillinger, primært på Søndagsavisen, der er North Media Avisers klart største forretningsben. I alt skal omkostningerne reduceres med omkring 20 mio. kr. På kort sigt koster omstruktureringen 8 mio. kr., før besparelserne på 20 mio. kr. årligt kan høstes.

"Vores hidtidige strategi med fokus på vækst i læsertallet og deraf afledt annoncesalg var en succes i en periode, hvor vi nåede tæt på 20 pct.vækst om året, men de seneste to års tiltagende fald i printmarkedet har dramatisk ændret vilkårene for gratisaviser. I fremtiden skal strategien være mere direkte kommercielt fokuseret, og i den sammenhæng har jeg anbefalet bestyrelsen at ansætte en direktør, som er mere kommercielt og mindre redaktionelt fokuseret, end jeg er," udtaler Arne Ullum i en pressemeddelelse.

Nye tiltag

Besparelserne og direktørskiftet suppleres af nye kommercielle tiltag fra Søndagsavisen. Målet er at løfte omsætningen. Blandt de nye tiltag er "inspirationsstof, som produceres i samarbejde med eksterne kommercielle partnere."

Den nye direktør, Gorm Wesing Flyvholm, vil udnytte Søndagsavisens stærke lokale tilstedeværelse til at sætte skub i forretningen.

"Det er min opfattelse, at der ligger et uudnyttet potentiale på de lokale og regionale markeder, som koncernens aviser kan kapitalisere på. Det kræver nytænkning, men også en tilbagevenden til de grundsten, som Søndagsavisen har stået på i mange år. Det er min klare overbevisning, at der med en seriøs og målrettet indsats, som i højere grad er baseret på annoncørernes behov for at tiltrække kunder, er gode muligheder for at skabe ny fremgang og rentabel drift på trods af vanskelige markeder," udtaler Gorm Wesing Flyvholm.

Søndagsavisen udkommer i 23 regionale udgaver, og sådan vil det fortsætte. Otte af dem udgives af Sjællandske Medier, efter North Media i begyndelsen af maj meddelte, at de var blevet solgt.

De mange nyheder fra North Media Aviser får ikke selskabet til at ændre på de økonomiske forventninger til 2016. De lyder fortsat på en omsætning på 185-195 mio. kr. samt et negativt driftsresultat før særlige poster på 30-35 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs