MediaWatch

Ombudsmand: Aktindsigter må afvises af tidshensyn

For første gang tager Folktingets Ombudsmand stilling til, om en aktindsigt kan afvises, fordi den tager for lang tid af behandle.

Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Det kan være i orden at afvise en anmodning om aktindsigt med henvisning til, at anmodningen kræver for mange ressourcer at behandle. Det skriver Politiken på baggrund af et svar fra Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.

Ombudsmandens vurdering tager afsæt i en aktindsigtsanmodning fra en journalist på Radio 24Syv til Justitsministeriet. Anmodningen handlede om danske myndigheders terrortrusselsvurderinger over en treårig periode.

Det blev vurderet, at det ville tage 60 arbejdstimer at behandle aktindsigten, og på den baggrund gav Justitsministeriet afslag. Det var helt i orden, fastslår Jørgen Steen Sørensen i sit svar.

I offentlighedsloven står der, at en anmodning om aktindsigt kan afslås, hvis "behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug". Og det er den formulering, Ombudsmanden henviser til. Det betyder imidlertid ikke, at der nu er fastsat en grænse for, hvornår en anmodning af aktindsigt fra et massemedie kan afvises med henvisning til tidsforbruget.

"Det er vigtigt at understrege, at myndigheder ikke fremover kan bruge 60 timer som en generel grænse over for massemedier. Der er tale om en samlet vurdering i netop denne konkrete sag, og der skal generelt meget til. Men man kan mere principielt konkludere, at myndigheder også over for journalister kan sætte en grænse og afvise en anmodning om aktindsigt, hvis den vil kræve et uforholdsmæssigt ressourceforbrug," siger Jørgen Steen Sørensen i en meddelelse om svaret i sagen.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs