MediaWatch

Bonnier har trukket millioner ud af Børsen

De seneste to år har Bonnier flyttet et anseeligt millionbeløb ud af datterselskabet Børsen og op i moderselskabet.

Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto

Svenske Bonnier har i 2013 og 2014 trukket ganske betydelige beløb ud af datterselskabet Børsen og ført det op i moderkoncernen, skriver Finans.

Udbyttet var 200 mio. kr. i 2013 og 80 mio. kr. i 2014. Det skal ses i forhold til et udbytte på seks mio. kr. i 2010 og 2011, mens der i 2012 ikke var noget udbytte overhovedet.

"Det har ingen som helst sammenhæng med salget af Børsen (Der var jo overhovedet ingen tanker omkring et salg førend et stykke inde i 2015). Udbetalingerne bør forstås ud fra det faktum, at Børsen øgede sit driftsresultat i de år, du nævner," skriver Bonnier i en mail til Finans.

Børsens resultat før skat var i det bedste år - 2014 - på 49,6 mio. kr., mens det i 2010 var 19,2 mio. kr.

De seneste to år har været væsentlige nedkapitaliseringer af Børsens selvstændige egenkapital.

 

Iagttagere: Derfor kan JP/Pol retfærdiggøre høj Børsen-pris

Portræt: Børsen i tal

Berlingske: Børsen-opkøb bør ikke godkendes 

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs