MediaWatch

Berlingske: Børsen-opkøb bør ikke godkendes

Opdateret. JP/Politikens opkøb af Børsen vil skabe "monopollignende tilstande", mener Berlingske, der selv været i dialog med Bonnier om et køb af Børsen.

Foto: Ida Munch/Polfoto

Berlingske Media mener ikke, at de danske konkurrencemyndigheder bør godkende JP/Politikens opkøb af Dagbladet Børsen.

Det meddeler Berlingske Media i en pressemeddelelse.

Ifølge Berlingske Media vil det vil skabe en monopollignende tilstand på det danske mediemarked, hvis JP/Politikens Hus får lov til at købe Børsen for 800 mio. kr.

"En sammenlægning af JP/Politikens Hus og Børsen betyder, at JP/Politiken med deres dagbladsforretning, store portefølje af lokalaviser og mange øvrige medieaktiviteter vil have en så dominerende position på det danske mediemarked, at det vil nærme sig monopollignende tilstande, hvor de kan handle uafhængigt af konkurrenterne og diktere priserne på eksempelvis annoncer og abonnementer," udtaler Kim Graven-Nielsen, bestyrelsesformand for Berlingske Media.

Berlingske Media oplyser, at mediehuset selv har været i dialog med Børsens svenske ejer, Bonnier, om et køb af Børsen.

"Vi har selv været i dialog med Bonnier om en overtagelse af Børsen, og vurderet de konkurrenceretslige udfordringer. Så jeg kan ikke forestille mig, at salget til JP/Politiken kan godkendes. Vi vil selvfølgelig fortsætte vores strategi, og vores ambitioner for Berlingskes erhvervsdækning er uformindskede. Vi fortsætter vores udvikling og bliver ved med at levere et stærkt og unikt alternativ til Børsens og JP's erhvervsdækning," siger han.

Kim Graven-Nielsen ønsker ikke at uddybe Berlingske Medias holdning over for MediaWatch.

Tidligere på dagen annoncerede JP/Politikens Hus, at koncernen køber Dagbladet Børsen af Bonnier for 800 mio. kr. Handlen er dog betinget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse. JP/Politikens Hus forventer, at godkendelsesprocessen vil tage et halvt år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs