MediaWatch

Dét talte mediebranchen om i 2015

MediaWatch ønsker godt nytår med en guided rundtur blandt de 10 største temaer, der optog mediebranchen i 2015.

Foto: David Vincent/Polfoto/AP

1. Charlie Hebdo

10-året for Muhammed-tegningerne blev også året, hvor presset på ytringsheden og den religionskritiske satire blev drabelig alvor på tragisk vis. Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar kostede 13 livet og fik på debatten om ytringsfrihed og selvcensur til at blusse op. På den hjemlige bane blev den bragt videre, da Jyllands-Postens chefredaktør meldte åbent ud, at avisen ikke turde bringe tegninger fra Charlie Hebdo i forbindelse med dækningen af angrebet af frygt for terror og på grund af avisens særlige situation.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs