MediaWatch

Weekendavisens redaktør møder ny kritik

Manglende kildeangivelse i en artikel om en jamaicansk musikstjerne skrevet af Søren K. Villemoes er problematisk, siger professor. Redaktøren selv afviser kritikken.

Redaktør på Weekendavisen, Søren K. Villemoes, som i sidste uge ”skammede sig” over sammenfaldene mellem sin egen artikel om fodboldholdet Washington Redskins og en lignende artikel i magasinet ThinkProgress, kritiseres nu for manglende henvisninger i en ny artikel, som programmet "Reporterne" på Radio24syv har gennemgået.

Artiklen er et portræt af den jamaicanske musiker ’Vybz Kartel’, som ifølge Radio24syv i vid udstrækning er et sammendrag af historier taget fra internationale og lokale medier. En hel del af de citater og fakta, der indgår i Villemoes’ artikel, optræder også i forskellige artikler i mediet ’JamaicaObserver’, uden at Villemoes har krediteret det jamaicanske medie, viser "Reporternes" gennemgang.

Og det er kritisabelt, mener professor i journalistik Mark Blach-Ørsten:

”Problemet med artiklen er, at den i høj grad er baseret på lokale og internationale mediers dækning af sagen. Når rigtig mange oplysninger er taget, nogle gange næsten ordret, fra de andre medier, bør journalisten tilføje disse medier som kilder,” siger han til Radio24syv.

Ikke plagiat

Søren K. Villemoes har i de sidste par uger været involveret i kritikken af USA-korrespondent Annegrethe Felter Rasmussen, som redaktør på den artikel i Weekendavisens bogtillæg, der omtalte seks artikler med "påfaldende sprogligt sammenfald" med artikler bragt i udenlandske medier. Artiklen fulgte efter, at Altinget havde stoppet samarbejdet med Annegrethe Rasmussen, efter hun i en analyse havde plagieret en leder i The Economist uden at henvise til kilden eller gjort opmærksom på inspirationen.

Mark Blach-Ørsten mener dog ikke, der er tale om plagiat i den nye historie om Vybz Kartel:

”Det er for kraftigt at tale om plagiat. Artiklen om Vybz Kartel er først og fremmest problematisk, på grund af manglende henvisninger, når der løftes ordrette citater eller fakta fra andre medier. Efter Berlingskes Poul Høi har været kritiseret for plagiat er det blevet god skik i branchen at henvise, når man skræller andre medier for indhold. Det burde også være gjort her.”

Pinlig juleferie

Fredag erkendte Søren K. Villemoes at have taget 9 ud af 10 oplysninger i en artikel om Washington Redskins fra magasinet ThinkProgress, uden det fremgik af hans egen artikel i Weekendavisen. Villemoes var ked af artiklen og sagde fredag, at han skammede sig og var følte sig som landets mest pinligt berørte mand på vej på juleferie.

Men den seneste artikel om Vybz Kartel er anderledes uproblematisk, mener redaktøren:

”Jeg er meget stolt af artiklen om Vybz Kartel, som jeg satte en stor ære i at skrive. I den endelige artikel endte jeg også med at bruge oplysninger fra over 20 artikler, samt fra videoklip og min egen baggrundsviden som reggae-entusiast siden teenageårene. Det er korrekt, at der kun er krediteret yderst sparsomt i artiklen”, siger Villemoes, som alligevel vil tage juraprofessorens kritik til efterretning.

Søren K. Villemoes’ artikel "Verdensboss på vand og brød" blev trykt i Weekendavisen d. 28. marts 2014 – 12 dage efter JamaicaObserver bragte en stor artikel om emnet.

Forventer selvstændig journalistik

I den jamaicanske artikel står der eksempelvis ”… one of his teachers at Calabar, who asked not to be named, said that Palmer was a bright student."He could have become a rocket scientist if he had so desired", mens der i Weekendavisen står “En tidligere lærer på hans skole har udtalt, at Kartel "kunne have været raketvidenskabsmand, hvis han havde ønsket det"."

Artiklen har flere lignende eksempler, som ifølge Mark Blach-Ørsten bliver læsernes problem:

"Når du køber et medie, så forventer du selvstændig journalistik. Du forventer, at det du betaler for - artiklerne, er blevet selvstændigt bearbejdet med ny information. Hvis du i stor grad ”bare” henter dine informationer andre steder fra, så kunne vi ligeså godt læse "JamaicaObserver’ online"," siger Mark Blach-Ørsten og opfordrer Weekendenavisen til at indskærpe citatreglerne for avisens skivende medarbejdere.

Artikel er leveret af Radio24syv

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs