MediaWatch

Medier bruger mest plads på ja-omtaler op til afstemning

En analyse fra Infomedia viser, at danske medier har bragt flest ja-omtaler i slutspurten op til dagens EU-folkeafstemning.

Foto: Jens Dresling/Polfoto

I den sidste hele uge op til dagens EU-folkeafstemning har mediernes dækket været præget af ja-omtaler. Det viser en analyse, som Infomedia for DR-programmet Detektor.

Analysens tal dækker perioden fra 23. november til 30. november, og i de dage var der ifølge Infomedia 489 omtaler af folkeafstemningen. Af dem var 38 pct. ja-omtaler, mens 26 pct. var nej-omtaler. 16 pct. betegnes som "balancerede", og de sidste 19 pct. var uden stillingtagen.

Hvis man udelukkende kigger på den journalistiske omtale, så er forskellen på ja- og nej-omtaler endnu større. Her er tallene 36 og 18 i ja-omtalers favør.

Derimod har der været en mere ligelig fordeling af ja- og nej-omtaler i debatspalterne.

Infomedias analyse bygger på otte landsdækkende dagblade og deres tilhørende netaviser, TV 2 Nyhederne, TV-Avisen, radionyhedsudsendelser samt dr.dk og tv2.dk.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs