MediaWatch

Medier bruger mest plads på ja-omtaler op til afstemning

En analyse fra Infomedia viser, at danske medier har bragt flest ja-omtaler i slutspurten op til dagens EU-folkeafstemning.

Foto: Jens Dresling/Polfoto

I den sidste hele uge op til dagens EU-folkeafstemning har mediernes dækket været præget af ja-omtaler. Det viser en analyse, som Infomedia for DR-programmet Detektor.

Analysens tal dækker perioden fra 23. november til 30. november, og i de dage var der ifølge Infomedia 489 omtaler af folkeafstemningen. Af dem var 38 pct. ja-omtaler, mens 26 pct. var nej-omtaler. 16 pct. betegnes som "balancerede", og de sidste 19 pct. var uden stillingtagen.

Hvis man udelukkende kigger på den journalistiske omtale, så er forskellen på ja- og nej-omtaler endnu større. Her er tallene 36 og 18 i ja-omtalers favør.

Derimod har der været en mere ligelig fordeling af ja- og nej-omtaler i debatspalterne.

Infomedias analyse bygger på otte landsdækkende dagblade og deres tilhørende netaviser, TV 2 Nyhederne, TV-Avisen, radionyhedsudsendelser samt dr.dk og tv2.dk.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs