MediaWatch

Fyens Stiftstidende lancerer nyt magasin og app om Odense

Et samarbejde mellem Fyens Stiftstidende, Odense Kommune, Odense Cityforening og private butiksudlejere skal skabe mere liv i Odense.

Foto: Ole Frederiksen/Polfoto/Arkiv

Under navnet Pindle sender Fyens Stiftstidende et nyt gratis magasin og app på gaden. Begge dele får premiere 4. december, og omdrejningspunktet for indholdet er udviklingen af kultur- og butikslivet i Odense centrum.

Pindle bliver lavet i samarbejde med Odense Kommune, de forretningsdrivende i Odense Cityforening og private udlejere af butikslokaler.

”Som mediehus vil vi gerne være en del af udviklingen i Odense og på Fyn, derfor er vi gået aktivt ind i det her,” siger chefredaktør på Fyens Stiftstidende, Per Westergård, i en pressemeddelelse.

Magasinet Pindle skal udkomme hver 14. dag i et oplag på 85.000 eksemplarer. App’en af samme navn bliver gps-styret og skal lede brugerne hen til aktuelle oplevelser, shopping og events.

Samarbejdsparterne har – med undtagelse af Odense Kommune – i alt skudt 1 mio. kr. i projektet. En målsætning for initiativet er, at samtlige butikslokale i Odense centrum skal være udlejet ved indgangen til 2018.

Det faktum, at der blandt andet er tale om et samarbejde med kommercielle interesser, som Fyens Stiftstidende også beskæftiger sig kritisk med i avisens daglige dækning af Odense, mener Per Westergård ikke er problematisk.

”Vi er en klassisk kritisk avis, og det bliver vi ved med at være. Men vi er også en konstruktiv medspiller, der ikke nøjes med at afspejle, hvad der sker i samfundet. Vi bidrager gerne til at styrke Fyn og Odense,” siger Per Westergård.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs