MediaWatch

Erhvervsavis skifter tilbage til broadsheet

Den europæiske udgave af erhvervsavisen Wall Street Journal udkommer igen i det brede, broadsheet-format.

Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto

Ti år efter Wall Street Journal Europe skiftede til det lille tabloidformat, vender avisen nu tilbage til den klassiske broadsheet-størrelse. Det skriver det britiske medie Pressgazette.

Skiftet betyder, at avisen vil opgradere med 50 pct. mere indhold for at fylde siderne, men til samme pris på 1,7 pund.

Wall Street Journals amerikanske hovedudgave udkommer i forvejen som broadsheet, mens den europæiske og asiatiske udgave altså var overgået til tabloid. Også den asiatiske udgave vender tilbage til broadsheet igen.

"Vi har 50 procent mere indhold, så det er en meget større udgivelse, hvor vi har mulighed for at vise en langt rigere udvalg af det indhold, vi producerer hver dag rundt om i verden," siger redaktør for WSJ Europe, Thorold Barker, til Pressgazette.

"Og jeg synes bare, det giver indholdet mere luft og gør det i stand til at ånde bedre. Det tabloide format føltes lidt trangt, og det her giver mulighed for at se, hvor stærkt indholdet er."

Herhjemme har flertallet af dagblade droppet det brede format det seneste årti til fordel for det billigere tabloid. Kun Politiken og Kritisteligt Dagblad har sammen med den ugentlige Weekendsavisen fastholdt de store avissider.

WSJ Europe havde sidste år et oplag på 66,843 (andet halvår 2014, red.), skriver Pressgazette, hvoraf omkring to tredjedele er bulkaviser, der ikke sælges i løssalg eller abonnement, men distribueres i partnerskabsaftaler og f.eks. stilles gratis til rådighed for flypassagerer. Avisen har 1800 journalister ansat verden over.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs