MediaWatch

Lasse Jensen: Opkøb åbner for ny aviskamp i Aarhus

Jysk Fynske Mediers opkøb af Berlingskes jyske lokalaviser ændrer konkurrencebilledet i det østjyske med et slag, siger journalist og kommentator Lasse Jensen.

Med salget af Midtjyske Medier slutter Berlingskes tid som landsdækkende mediekoncern og dermed også de seneste årtiers indædte opgør mellem JP/Politikens Hus og Berlingske i Aarhus-området.

Til gengæld kan Jysk Fynske Mediers historiske skridt ind på det østjyske marked betyde fornyet kamp om de østjyske markedsandele. Det siger journalist og mediekommentator Lasse Jensen, der er tidligere vært for Mennesker og Medier på P1, til Fyns Amts Avis.

"Situationen er interessant, fordi der med en ny, muskuløs spiller somJysk Fynske Medier i området (Aarhus, red.) nu er genetableret en reel kampplads," siger Lasse Jensen til avisen.

Aviskrigen i Aarhus blev indledt, da det københavnerbaserede Berlingske Officin overtog hovedparten af Århus Stiftstidende i 1994. Senere svarede Jyllands-Posten igen med de lokale tillæg JP Aarhus og JP København.

I de senere år har aviskrigen mellem de to koncerner primært udspillet sig på ugeavismarkedet i Aarhus. I begyndelsen af året oprustede JP/Politikens Hus en weekendudgave af Lokalavisen i Østjyalland for at vinde markedsandele fra bl.a. Århus Onsdag, der blandt landets største ugeaviser, og som nu står til at komme på jysk-fynske hænder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs