MediaWatch

Lasse Jensen: Opkøb åbner for ny aviskamp i Aarhus

Jysk Fynske Mediers opkøb af Berlingskes jyske lokalaviser ændrer konkurrencebilledet i det østjyske med et slag, siger journalist og kommentator Lasse Jensen.

Med salget af Midtjyske Medier slutter Berlingskes tid som landsdækkende mediekoncern og dermed også de seneste årtiers indædte opgør mellem JP/Politikens Hus og Berlingske i Aarhus-området.

Til gengæld kan Jysk Fynske Mediers historiske skridt ind på det østjyske marked betyde fornyet kamp om de østjyske markedsandele. Det siger journalist og mediekommentator Lasse Jensen, der er tidligere vært for Mennesker og Medier på P1, til Fyns Amts Avis.

"Situationen er interessant, fordi der med en ny, muskuløs spiller somJysk Fynske Medier i området (Aarhus, red.) nu er genetableret en reel kampplads," siger Lasse Jensen til avisen.

Aviskrigen i Aarhus blev indledt, da det københavnerbaserede Berlingske Officin overtog hovedparten af Århus Stiftstidende i 1994. Senere svarede Jyllands-Posten igen med de lokale tillæg JP Aarhus og JP København.

I de senere år har aviskrigen mellem de to koncerner primært udspillet sig på ugeavismarkedet i Aarhus. I begyndelsen af året oprustede JP/Politikens Hus en weekendudgave af Lokalavisen i Østjyalland for at vinde markedsandele fra bl.a. Århus Onsdag, der blandt landets største ugeaviser, og som nu står til at komme på jysk-fynske hænder.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs