MediaWatch

Torsdags-valg skæpper ekstra i kassen hos ugeaviser

Med et torsdagsvalg når de lokale ugeaviser at udkomme tre gange inden valgdagen, og det giver mulighed for ekstra annonceindtægter.

Danskerne skal i stemmeboksene en torsdag - og ikke som oftest en tirsdag - og det vækker stor tilfredshed hos landets lokale ugeaviser, skriver Danske Medier.

Da fleste ugeaviser udkommer nemlig tirsdag-onsdag, og derfor betyder et torsdagsvalg, at aviserne når at udkomme tre gange inden valgdagen. Ved et tirsdags-valg havde der kun været to udgivelser under valgkampen, og dermed kan de lokale ugeaviser se frem til en ekstra udgivelse med annoncering for de lokale kandidater og partierne.

Udsigten til et tirsdagsvalg havde ellers fået Danske Medier til at rette henvendelse til Post Nord Danmark om at fremrykke omdelingen af ugeaviserne. Post Nord Danmark meddelte dog, at det ikke var muligt med så kort varsel.

"Det er derfor glædeligt, at valget holdes en torsdag. De lokale ugeaviser er en vigtig informationskilde for mange vælgere især om politikernes holdning til lokale spørgsmål, og derfor er det af stor betydning, at ugeaviserne kan følge valgkampen til umiddelbart før valgdagen," siger Christian Kierkegaard, journalistisk direktør i Danske Medier.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs