MediaWatch

Torsdags-valg skæpper ekstra i kassen hos ugeaviser

Med et torsdagsvalg når de lokale ugeaviser at udkomme tre gange inden valgdagen, og det giver mulighed for ekstra annonceindtægter.

Danskerne skal i stemmeboksene en torsdag - og ikke som oftest en tirsdag - og det vækker stor tilfredshed hos landets lokale ugeaviser, skriver Danske Medier.

Da fleste ugeaviser udkommer nemlig tirsdag-onsdag, og derfor betyder et torsdagsvalg, at aviserne når at udkomme tre gange inden valgdagen. Ved et tirsdags-valg havde der kun været to udgivelser under valgkampen, og dermed kan de lokale ugeaviser se frem til en ekstra udgivelse med annoncering for de lokale kandidater og partierne.

Udsigten til et tirsdagsvalg havde ellers fået Danske Medier til at rette henvendelse til Post Nord Danmark om at fremrykke omdelingen af ugeaviserne. Post Nord Danmark meddelte dog, at det ikke var muligt med så kort varsel.

"Det er derfor glædeligt, at valget holdes en torsdag. De lokale ugeaviser er en vigtig informationskilde for mange vælgere især om politikernes holdning til lokale spørgsmål, og derfor er det af stor betydning, at ugeaviserne kan følge valgkampen til umiddelbart før valgdagen," siger Christian Kierkegaard, journalistisk direktør i Danske Medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs