Lobbyister taber terræn i mediernes økonomiske dækning
Erhvervs- og interesseorganisationers gennemslagskraft i den økonomiske debat i medierne er svækket, skriver Børsen.
Avisens årlige rangliste over landets 50 mest citerede økonomer viser, at lobbyister fra erhvervslivets interesseorganisationer ikke har fyldt mindre blandt de mest citerede økonomer i medierne i 12 år.
"Journalister vil helst være fri for at interviewe de folk, der er fra interesseorganisationerne, fordi de har en bestemt dagsorden" siger professor Erik Albæk, professor i journalistik ved Syddansk Universitet, til.
Blandt de 50 mest citerede økonomer i 2014 er kun fire erhvervspolitiske interesseorganisationer repræsenteret; Dansk Industri, Forbrugerrådet, Dansk Metal og Dansk Byggeri. Til sammenligning optager bankøkonomer dobbelt så mange pladser på listen.
Mest citeret er for tredje år i træk Mads Lundby Hansen fra tænketanken Cepos efterfulgt af nationalbankdirektør Lars Rohde og cheføkonom Steen Bocian fra Danske Bank på de to efterfølgende pladser.
I Dansk Erhverv peger kommunikationsdirektør Morten Bjørn Hansen på, at der er kommet flere om buddet i den økonomiske debat, og at konkurrencen om at komme igennem med sine budskaber er skærpet. Dels er der kommet flere tænketanke til, dels er universitetsøkonomerne kravlet ud af elfenbenstårnet og har fået en stærkere stemme i debatten, siger Morten Bjørn Hansen til Børsen.
Relaterede artikler:
Forecast15: Bureauer tror på skrøbelig annoncevækst
For abonnenter
2014: DR mærker loyalitetstab til P4
For abonnenter
Fynske Medier: Gul og Gratis-opkøb i tråd med storfusion
For abonnenter