MediaWatch

Skatteminister åbner dør for at afskaffe reklameafgiften

Skatteminister Benny Engelbrecht udskyder nu fremsættelsen af den omstridte reklameafgift og indkalder regeringens støttepartier til ny drøftelse om afgiften i januar.

Foto: Tariq Mikkel Kahn

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) udsætter indførelsen af den udskældte reklameafgift og vil invitere SF og Enhedslisten til en fornyet drøftelse om afgiften i januar. Det skriver skatteministeriet i en pressemeddelelse.

S-borgmestre advarer partitop mod reklameafgift

Reklameafgiften indgik i finansloven for 2012, som SF og Enhedslisten stod bag, og blev i sommer godkendt i EU. Derefter har det været planen at fremsætte lovforslaget til januar næste år, så afgiften kunne træde i kraft i sommeren 2015.

Den højlydte kritik fra flere organisationer og politisk hold har imidlertid fået skatteministeren på nye tanker, og regeringen har nu udskudt fremsættelsen af loven om reklameafgiften fra januar til marts.

”Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Derfor synes jeg, det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering”, siger Benny Engelbrecht i meddelelsen med henvisning til, at SF og Enhedslisten i sidste uge luftede kritik af afgiften.

S-ordfører åben for genforhandling af reklameafgift

Modstanden mod reklameafgften er senest kommet fra Socialdemokratiets eget bagland, da borgmestrene i Aalborg og Horsens advarede mod, at afgiften ville koste arbejdspladser i deres områder og derfor opfordrede regeringen til at genoverveje afgiften.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S) sagde i sidste måned, at han var villig til at imødekomme kritikken og genforhandle afgiften, men da regeringen i sidste uge landede en aftale om næste års finanslov stod afgiften uforandret.

Brancheforeningen Grafisk Arbejdsgiverforening har tidligere været ude at sige, at reklameafgiften ville kunne koste helt op til 600 arbejdspladser på landsplan. På samme måde har FK Distribution, ejet af Søndagsavisens udgiver, North Media, stævnet EU-Kommissionen, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende, at dagbladene fritages for afgiften.

Hensigten med reklameafgiften, som er planlagt at blive pålagt husstandsomdelte reklamer, er at mindske mængden af reklamer - afgiften skal samtidig finansiere tillægget til den grønne check, som er en del af finanslovsaftalen.

Afgiften skulle ifølge regeringens oprindelige beregninger indbringe godt 400 mio. kr. årligt.

Skatteministeriets seneste beregninger viser, at det forventede provenu vil være ca. en tredjedel mindre end forudsat i 2012-aftalen, fordi mængden af reklamer er faldet kraftigere end ventet, skriver ministeriet. Ifølge finansloven forventes afgiften at indbringe 150 mio. i 2015 - hvis den bliver indført i 2. halvår.

Omstridt reklameafgift består i finanslov

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs