En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
10.12.2014kl. 13.59

Skatteminister åbner dør for at afskaffe reklameafgiften

Skatteminister Benny Engelbrecht udskyder nu fremsættelsen af den omstridte reklameafgift og indkalder regeringens støttepartier til ny drøftelse om afgiften i januar.
Foto: Tariq Mikkel Kahn
af LOUISE RESEKE

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) udsætter indførelsen af den udskældte reklameafgift og vil invitere SF og Enhedslisten til en fornyet drøftelse om afgiften i januar. Det skriver skatteministeriet i en pressemeddelelse.

S-borgmestre advarer partitop mod reklameafgift

Reklameafgiften indgik i finansloven for 2012, som SF og Enhedslisten stod bag, og blev i sommer godkendt i EU. Derefter har det været planen at fremsætte lovforslaget til januar næste år, så afgiften kunne træde i kraft i sommeren 2015.

Den højlydte kritik fra flere organisationer og politisk hold har imidlertid fået skatteministeren på nye tanker, og regeringen har nu udskudt fremsættelsen af loven om reklameafgiften fra januar til marts.

”Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Derfor synes jeg, det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering”, siger Benny Engelbrecht i meddelelsen med henvisning til, at SF og Enhedslisten i sidste uge luftede kritik af afgiften.

S-ordfører åben for genforhandling af reklameafgift

Modstanden mod reklameafgften er senest kommet fra Socialdemokratiets eget bagland, da borgmestrene i Aalborg og Horsens advarede mod, at afgiften ville koste arbejdspladser i deres områder og derfor opfordrede regeringen til at genoverveje afgiften.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S) sagde i sidste måned, at han var villig til at imødekomme kritikken og genforhandle afgiften, men da regeringen i sidste uge landede en aftale om næste års finanslov stod afgiften uforandret.

Om reklameafgiftsloven

  • Fremsat og vedtaget i 2012
  • Har siden afventet EU-godkendelse, der kom i juli i år
  • Lægger 4 kr. i afgift per kilo husstandsomdelte reklamer – dog 2 kr. for tryksager, der lever op til EU's miljømærke
  • Ugeaviser er fritaget for afgiften
  • Oprindeligt var adresserede postforsendelser også fritaget, men det underkendte EU-Kommissionen
Brancheforeningen Grafisk Arbejdsgiverforening har tidligere været ude at sige, at reklameafgiften ville kunne koste helt op til 600 arbejdspladser på landsplan. På samme måde har FK Distribution, ejet af Søndagsavisens udgiver, North Media, stævnet EU-Kommissionen, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende, at dagbladene fritages for afgiften.

Hensigten med reklameafgiften, som er planlagt at blive pålagt husstandsomdelte reklamer, er at mindske mængden af reklamer - afgiften skal samtidig finansiere tillægget til den grønne check, som er en del af finanslovsaftalen.

Afgiften skulle ifølge regeringens oprindelige beregninger indbringe godt 400 mio. kr. årligt.

Skatteministeriets seneste beregninger viser, at det forventede provenu vil være ca. en tredjedel mindre end forudsat i 2012-aftalen, fordi mængden af reklamer er faldet kraftigere end ventet, skriver ministeriet. Ifølge finansloven forventes afgiften at indbringe 150 mio. i 2015 - hvis den bliver indført i 2. halvår.

Omstridt reklameafgift består i finanslov

Relaterede artikler:

  • Søndagsavisen indleder EU-slag mod reklameafgiften

  • Foto: Mie Brinkmann/Polfoto/Arkiv

    Minister bekræfter skatteregning til dømte journalister

  • Foto: Thomas Lekfeldt/Polfoto

    Østjysk trykkeri: Reklameafgift vil koste talrige job

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Senior Porteføljemanager

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • People and Operations Partner

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge