Skatteminister åbner dør for at afskaffe reklameafgiften
Skatteminister Benny Engelbrecht (S) udsætter indførelsen af den udskældte reklameafgift og vil invitere SF og Enhedslisten til en fornyet drøftelse om afgiften i januar. Det skriver skatteministeriet i en pressemeddelelse.
S-borgmestre advarer partitop mod reklameafgift
Reklameafgiften indgik i finansloven for 2012, som SF og Enhedslisten stod bag, og blev i sommer godkendt i EU. Derefter har det været planen at fremsætte lovforslaget til januar næste år, så afgiften kunne træde i kraft i sommeren 2015.
Den højlydte kritik fra flere organisationer og politisk hold har imidlertid fået skatteministeren på nye tanker, og regeringen har nu udskudt fremsættelsen af loven om reklameafgiften fra januar til marts.
”Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Derfor synes jeg, det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering”, siger Benny Engelbrecht i meddelelsen med henvisning til, at SF og Enhedslisten i sidste uge luftede kritik af afgiften.
S-ordfører åben for genforhandling af reklameafgift
Modstanden mod reklameafgften er senest kommet fra Socialdemokratiets eget bagland, da borgmestrene i Aalborg og Horsens advarede mod, at afgiften ville koste arbejdspladser i deres områder og derfor opfordrede regeringen til at genoverveje afgiften.
Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S) sagde i sidste måned, at han var villig til at imødekomme kritikken og genforhandle afgiften, men da regeringen i sidste uge landede en aftale om næste års finanslov stod afgiften uforandret.
Hensigten med reklameafgiften, som er planlagt at blive pålagt husstandsomdelte reklamer, er at mindske mængden af reklamer - afgiften skal samtidig finansiere tillægget til den grønne check, som er en del af finanslovsaftalen.
Afgiften skulle ifølge regeringens oprindelige beregninger indbringe godt 400 mio. kr. årligt.
Skatteministeriets seneste beregninger viser, at det forventede provenu vil være ca. en tredjedel mindre end forudsat i 2012-aftalen, fordi mængden af reklamer er faldet kraftigere end ventet, skriver ministeriet. Ifølge finansloven forventes afgiften at indbringe 150 mio. i 2015 - hvis den bliver indført i 2. halvår.