MediaWatch

Lars Munch: Digital vækst opvejer oplagsfald om 10 år

Om 10 år vil de digitale indtægter kompensere fuldt ud for tabet af omsætning på print, mener bestyrelsesformand Lars Munch, JP/Politikens Hus.

Selvom der er et stykke vej endnu, vil væksten i den digitale omsætning inden for en overskuelig horisont opveje faldet på print. Det vurderer formand for bestyrelsen for JP/Politikens Hus, skriver Journalisten.dk.

"Vi har cirka 50.000 digitale betalende abonnenter i dag. For et år siden havde vi 25.000, og for to år tiden havde vi nul. Jeg er helt sikker på, at om ti år har vi indtægter på det digitale, som fuldt ud kan kompensere for de tabte papirabonnenter. Det gælder om, at finde de rigtige priser og forretningsmodeller, også gælder det om at have det rigtige indhold. Vi taler for lidt om indhold. Fremtidens model er indhold," sagde bestyrelsesformand Lars Munch på en session under Fagfestival, der afholdes i går og i dag af Dansk Journalistforbund.

Printavisen lever også om ti år

Han sagde samtidig, at han tror, dagbladene i JP/Politikens Hus også ville udkomme på papir om 10 år - trods oplagsfaldet, der især har ramt Ekstra Bladet.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, har tidligere selv sået tvivl om, om printavisen Ekstra Bladet eksisterer om ti år. I dokumentarfilmen 'Ekstra Bladet uden for citat' siger han, at printavisen vil være historie om ti år, hvis ikke oplagsfaldet stoppes.

På Fagfestival opfordrede Lars Munch samtidig til øget fokus på kvaliteten af det journalistiske indhold. Dels i forhold til vægten af underholdning i forhold til klassisk journalistisk nyhedsdækning og debat -dels i forhold til den politiske dækning, der risikerer at blive for indspist på Christiansborg, hvor journalister og politikere klumper sig sammen og arbejder side om side. Det gør det relevant at diskutere, om det er på tide at rykke en større del af den politiske redaktion ud fra 'Borgen', mener formanden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs