MediaWatch

Store annonceskred i norske aviser

Tredje kvartal har gjort stort indhug i annonceomsætningen på print i de tre største norske avishuse, der alle går knap 20 pct. tilbage.

Det norske avismarked mødte alvorlig tilbagegang på printannoncemarkedet i tredje kvartal, skriver Kampanje.

I gennemsnit tabte de tre største avisudgivere næsten hver femte annoncekrone på print. Landets største udgiver, Schibsted, så et fald for abonnementsaviserne på 18 pct., mens tabloidavisen VG isoleret set faldt hele 27 pct. Mediehusene Polar Media og Amedia gik henholdsvis 19 pct. og 18 pct. tilbage.

I kroner og øre har de tre avishuse til sammen i år mistet en halv mia. nkk på avisannoncer, heraf står Schibsted for den største andel på 220 mio. nkk - for VG alene er tabet 42 mio. nkk. i 2014.

"Vi oplever enkelte udfordringer på det norske marked. Særligt nedgangen i stillingsannoncer påvirker indtægtsvæksten her," siger adm. direktør for Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, i en kommentar til kvartalsresultatet.

Schibsted er til gengæld langt fremme digitalt og henter nu over halvdelen af annonceomsætningen på nettet. 55 pct. af annonceomsætningen kommer fra online aktiviteter - især drevet af Schibsteds rubrikmarkeder på nettet. For VG isoleret udgjorde den digitale annonceomsætning en tredjedel, 33 pct. i tredje kvartal, mens andelen for regionalaviserne var noget mindre, 16,5 pct.

Overskuddet i Schibsteds norske forretning faldt med godt 50 mio. nkk i kvartalet, skriver Kampanje.

Mere fra MediaWatch

"Vi tror, samfundet er mere klar til at betale for nyheder"

Investeringen i nye digitale, abonnementsbaserede lokalmedier øger konkurrencen om læserne i bl.a. det østjyske område, men adm. direktør Jesper Rosener afviser, at Jysk Fynske Mediers udrulning af en stribe nichemedier er starten på en ny kamp om læsere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs