MediaWatch

Store annonceskred i norske aviser

Tredje kvartal har gjort stort indhug i annonceomsætningen på print i de tre største norske avishuse, der alle går knap 20 pct. tilbage.

Det norske avismarked mødte alvorlig tilbagegang på printannoncemarkedet i tredje kvartal, skriver Kampanje.

I gennemsnit tabte de tre største avisudgivere næsten hver femte annoncekrone på print. Landets største udgiver, Schibsted, så et fald for abonnementsaviserne på 18 pct., mens tabloidavisen VG isoleret set faldt hele 27 pct. Mediehusene Polar Media og Amedia gik henholdsvis 19 pct. og 18 pct. tilbage.

I kroner og øre har de tre avishuse til sammen i år mistet en halv mia. nkk på avisannoncer, heraf står Schibsted for den største andel på 220 mio. nkk - for VG alene er tabet 42 mio. nkk. i 2014.

"Vi oplever enkelte udfordringer på det norske marked. Særligt nedgangen i stillingsannoncer påvirker indtægtsvæksten her," siger adm. direktør for Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, i en kommentar til kvartalsresultatet.

Schibsted er til gengæld langt fremme digitalt og henter nu over halvdelen af annonceomsætningen på nettet. 55 pct. af annonceomsætningen kommer fra online aktiviteter - især drevet af Schibsteds rubrikmarkeder på nettet. For VG isoleret udgjorde den digitale annonceomsætning en tredjedel, 33 pct. i tredje kvartal, mens andelen for regionalaviserne var noget mindre, 16,5 pct.

Overskuddet i Schibsteds norske forretning faldt med godt 50 mio. nkk i kvartalet, skriver Kampanje.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs