MediaWatch

Annoncefald tvinger norsk "Børsen" i sparegear

Et fald i annonceomsætningen på 20 pct. i 3. kvartal, der bl.a. er udløst af færre stillingsopslag i den norske olieindustri, betyder store nedskæringer i mediehuset bag erhvervsavisen Dagens Næringsliv.

Den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv (DN), der er blandt Norges største dagblade og en pendant til Børsen, er ramt af økonomisk tilbageslag i tredje kvartal. Det skriver norske Kampanje.

Omsætningen faldt syv pct. til 156 mio. norske kroner (nok), hvor avisen så et driftsunderskud på 2,1 mio. nok mod et overskud på 16,3 mio. nok.

Nedgangen er med til at udløse en større sparerunde i mediehuset NHST (Norges Handels og Sjøfartstidende AS), der udgiver Dagens Næringsliv, og som skal skære 90 mio. nok af omkostningerne. Her skal mere end hver fjerde krone, 25 mio. (godt 22 mio. dkk), spares i DN. Ansatte har fået tilbud om en frivillig fratrædelse.

Hver femte annoncekrone væk

Det er radikale fald på annoncemarkedet, der rammer avisen på økonomien. I tredje kvartal fald annonceomsætningen med 20 pct., mod ni pct. i årets første to kvartaler. Særligt jobmarkedet svigter ifølge ledelsen.

"Vi rammes selvsagt strukturelt som papiravis, men endnu mere af konjunkturerne som en følge af, at det nu strammer til i norsk økonomi. DN mærker, at det er blevet færre stillinger i oliebranchen," siger koncernchef Gunnar Bjørkavåg, NHST, til Kampanje.

Udviklingen for Dagens Næringsliv står i stærk kontrast til årsresultatet for 2013, der lå rekordhøjt på 102,1 mio. nok før skat. 

NHST omsatte i alt for 285,7 mio. nok i tredje kvartal. Resultatet i moderselskabet er et minus på 21,1 mio. nok. mod et underskud på 350.000 nok i samme periode sidste år.

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs