MediaWatch

EB dømt for at overtræde navneforbud

Chefredaktør Poul Madsen og en journalist er idømt bøder af Københavns Byret  for at have overtrådt et navneforbud i en røverisag.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen og en journalist på Eb.dk er blevet idømt bøder på henholdsvis 15.000 kr. og 5.000 kr. for at have overtrådt navneforbud i en artikel om en anholdelse i en røverisag. Det skriver Danske Medier.

Eb.dk skrev, umiddelbart efter anholdelsen, navnet på den anholdte. Dagen efter nedlagde Københavns Byret navneforbud i sagen.

Københavns Byret har nu dømt Ekstra Bladet for ikke at have fjernet navnet i den dagsgamle artikel, da avisen senere blev informeret om navneforbuddet.

EB: Det er historieforfalskning

Poul Madsen og journalisten nægtede sig skyldige med henvisning til, at der ikke kan straffes eller nedlægges navneforbud med tilbagevirkende kraft, og at der ikke kan straffes for en lovlig artikel, skriver Danske Medier.

Chefredaktøren fremhævede i retten, at det vil være historieforfalskning at rette i artiklen, at avisen hellere ville skrive en ny artikel end rette i en eksisterende, der alligevel aldrig kan fjernes helt fra nettet.

Retten henviste omvendt til, at det er teknisk muligt at fjerne artikler fra Eb.dk, og at Poul Madsen og journalisten har overtrådt navneforbuddet, fordi de ikke fjernede navnet, umiddelbart efter, at navneforbuddet blev afsagt. 

Det ventes, at EkstraBladet vil indbringe dommen for landsretten, skriver Danske Medier.

Mere fra MediaWatch

Financial Times opruster i USA

Det britiske erhvervsmedie vil fiske flere amerikanske læsere og etablerer nye redaktioner i Houston og Hollywood, der skal styrke dækningen af to erhvervssektorer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs