MediaWatch

Søndagsavisen køber otte Berlingske-aviser

Søndagsavisens ejer, North Media A/S, køber otte lokalaviser i København og på Frederiksberg. North Media håber at have købt fred efter mange års aviskrig på ugeavismarkedet, siger koncernen.

Berlingske Media har i dag solgt endnu en bid af koncernen. Søndagsavisens ejer North Media A/S har købt otte lokalaviser i København og på Frederiksberg.

Den samlede købesum for de otte aviser er 65 mio. kr., skriver Mecom i en fondsbørsmeddelelse. Det betales kontant og gennemføres som både aktiehandel og aktivoverdragelse. Overtagelsen forventes gennemført 1. november 2013.

North Media overtager ugeaviserne Frederiksberg Bladet, City Avisen, Nørrebro Bladet/NordVest, Vanløse Bladet, Valby Bladet, Vesterbro Bladet.

North Media køber samtidig Berlingske Medias 60 pct. ejerandel af Amager Bladet og Østerbro Avis. Derudover har North Media købt en andel på 10 pct. af selskabet af minoritetsaktionærerne. I alt har North Media betalt 69,5 mio. kr.

Købet skal give ro på det københavnske ugeavismarked efter mange års hård konkurrence, siger North Medias adm. direktør, Lars Nymann Andersen i en pressemeddelelse.

”Med handlen går vi aktivt ind i konsolideringen af markedet efter mange års aviskrige og styrker vores position markant. Vi opnår stordriftsfordele og sikrer grundlaget for vores samlede avisaktiviteter,” siger han.

Styrkeposition i København

De otte ugeaviser har et samlet ugentligt oplag på 286.000. North Media udgiver, foruden Søndagsavisen, Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland samt en række aviser gennem selskabet Vestsjællands Distriktsblade i Slagelse, der ejes i fællesskab med Sjællandske Medier. I alt udgiver North Media nu et samlet ugentligt oplag på over 1,6 mio. aviser.

Politikens Lokalaviser og Sjællandske Medier er til stede i forstadskommunerne rundt om København. Men handlen giver North Media en klar styrkeposition i det centrale hovedstadsområde, hvor de otte ugeaviser sammen med Søndagsavisens tre regionale udgaver har et større læsertal end andre printmedier.

Den volumen skal bruges til at skærpe både annoncesalget, hvor lokalavisernes kontorer nu også skal sælge annoncer til Søndagsavisen, og den redaktionelle profil, siger Søndagsavisens adm. direktør, Arne Ullum.

”Jeg ser en klar publicistisk mission i at sikre læserne en stærk lokal presse, som både informerer og er med til at drive den demokratiske debat i landets hovedstad. Vi overtager en række meget stærke redaktioner, som i det nye ejerskab får endnu bedre muligheder for at sætte dagsordenen i København og Frederiksberg Kommuner,” siger han.

Medarbejdere og ledelse på de otte aviser fortsætter under det nye ejerskab, skriver North Media.

Tryk bliver hos Berlingske

Med aftalen har Berlingske sikret sig, at tryk af ugeaviserne bliver på Berlingske Medias trykkerier, der i forvejen trykker Søndagsavisen.

“Vi har indgået en tilfredsstillende handel og ser frem til et godt samarbejde fremover med North Media. Vores ugeaviser, kombineret med North Medias øvrige aktiviteter, er en stærk konstellation, og vi glæder os over, at der er fundet en god fremtidig løsning for vores aktiviteter og medarbejdere,” siger Lisbeth Knudsen, Berlingske Medias CEO, i en pressemeddelelse.

18 ugeaviser tilbage i Berlingske

Berlingske Media havde inden salgsprocessen 39 ugeaviser. Efter dagens handel er der 18 tilbage i koncernen: to Sjælland, Frederiksværk Ugeblad og Ugeposten i Gribskov, og 16 ugeaviser vest for Storebælt.

De øvrige ugeaviser er blevet solgt til Sjællandske Medier (to), Dansk Avistryk (tre), mens fem jyske ugeaviser indgik i salget af Syddanske Medier til Den Sydvestjydske Venstrepresse.

 

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Yousee lancerer egen tv- og streamingkanal, flere regnskaber blev præsenteret, og TV 2 rykker rundt i sin aftenflade på hovedkanalen. Kom med på rundtur til ugens begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere