Ny Metro-ejer varsler store ændringer
Metroxpress skal være skarpere profileret, have flere læsere per eksemplar og distribueres på en ny måde.
Den nye schweiziske ejer, 20 Minuten AG, der købte Metroxpress og 24timer for omkring 100 mio. kr. ved årsskiftet, er undervejs med nogle grundlæggende ændringer af Metroxpress. Det er endnu usikkert, hvad der skal ske med søstergratisavisen 24timer.
Først og fremmest skal Metroxpress' profil skæres til en yngre målgruppe og adskille sig mere fra de øvrige dagblade.
"Vores succes i Schweiz og Luxembourg bygger i høj grad på , at vi rammer en meget klar målgruppe, nemlig de 14-29-årige. Metroxpress har ikke nogen profil. Det skal vi lave om på," siger Marcel Kohler, direktør i 20 Minuten AG til Børsen.
Flere læsere per eksemplar
I den proces vil 20 Minuten, der er ejet af den pengestærke, schweiziske gigant-koncern Tamedia, både se på indhold, format og evt. også - på sigt - ændre Metroxpress' titel.
Målet er at være nummer et på antallet af dagbladslæsere. I dag har Metroxpress og 24timer i alt omkring 730.000 læsere. Det tal skal gerne vokse til mellem 900.000 og 1 mio. læsere, siger Marcel Kohler. Han understreger, at det skal ske ved at hæve antallet af læsere per avis, der i dag ligger på 2,3, snarere end ved at hæve oplaget.
"For nogle år siden havde Metroxpress tre læsere per eksemplar. Det skal det helst tilbage til igen," siger han til Børsen.
Desuden skal Metroxpress distribueres på en måde, så flere cyklister kommer i kontakt med avisen.
24timers skæbne usikker
Salget af Metroxpress A/S, selskabet, der ejer både Metroxpress, 24timer og Soundvenue, har åbnet et dominerende spørgsmål: Vil schweizerne beholde to titler, der konkurrerer med hinanden?
Forventningerne har været, at 24timer - det mindst kendte brand og den mindst læste af de to aviser - vil blive lukket.
Marcel Kohler bekræfter, at 20 Minuten er i færd med at analysere, om det er hensigtsmæssigt at bevare to forskellige produkter, og at schweizerne overvejer at slå de to aviser sammen.
Mediestøtte ikke essentiel
Metroxpress og 24timer står til at tabe omkring 31 mio. kr. af 39 mio. kr. på den nye mediestøtteordning.
Marcel Kohler erkender, at der har været fordele ved den gamle mediestøtte. Men han påpeger, at den nye ordning, der er knyttet til produktion ikke distribution, kan gøre det lettere for Metroxpress at skærpe profilen og tilpasse sig et mindre bredt publikum.
Marcel Kohler lægger ikke skjul på, at Tamedia, der i 2011 havde en egenkapital på 5,7 mia. kr. og en omsætning på 6,6 mia. kr., er klar til at investere i Metroxpress og gratisavisens position i forhold til konkurrenter som JP/Politikens Hus og Berlingske Media.
"(...)jeg kan sige, at vores succes i Schweiz bygger på, at vi har været i stand til at investere hurtigt og kraftigt, når der har været brug for det," besvarer han spørgsmålet om, hvordan han ser styrkeforholdet til de to store danske avishuse.