En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
30.01.2013kl. 09.57

Ny Metro-ejer varsler store ændringer

Metroexpress skal målrettes unge læsere, og læsertallet skal hæves til knap 1 mio., siger Marcel Kohler, direktøren for avisens nye schweiziske ejer 20 Minuten AG.
af JULIE HORNBEK TOFT

Tamedia og 20 Minuten

Den Schweiziske gratisavis 20 Minuten udkommer på tre sprog i i alt 750.000 eksemplarer og når omkring 2 mio. læsere.

20 Minuten ejes af koncernen Tamedia, der er en af Schweiz' største mediekoncerner med 36 aviser, 11 magasiner og en stribe digitale medier.

De seneste år har Tamedia investeret i en række forskellige medievirksomheder.

I 2011 havde Tamedia en omsætning på omkring 6,85 mia. kr. (mere end JP/Pol og Berlingske Media til sammen) og et driftsresultat (EBITDA) på 1,4 mia. kr.
tilsammen en omsætning på

Metroxpress skal være skarpere profileret, have flere læsere per eksemplar og distribueres på en ny måde.

Den nye schweiziske ejer, 20 Minuten AG, der købte Metroxpress og 24timer for omkring 100 mio. kr. ved årsskiftet, er undervejs med nogle grundlæggende ændringer af Metroxpress. Det er endnu usikkert, hvad der skal ske med søstergratisavisen 24timer.

Først og fremmest skal Metroxpress' profil skæres til en yngre målgruppe og adskille sig mere fra de øvrige dagblade.  

"Vores succes i Schweiz og Luxembourg bygger i høj grad på , at vi rammer en meget klar målgruppe, nemlig de 14-29-årige. Metroxpress har ikke nogen profil. Det skal vi lave om på," siger Marcel Kohler, direktør i 20 Minuten AG til Børsen.

Flere læsere per eksemplar
I den proces vil 20 Minuten, der er ejet af den pengestærke, schweiziske gigant-koncern Tamedia, både se på indhold, format og evt. også  - på sigt - ændre Metroxpress' titel.

Målet er at være nummer et på antallet af dagbladslæsere. I dag har Metroxpress og 24timer i alt omkring 730.000 læsere. Det tal skal gerne vokse til mellem 900.000 og 1 mio. læsere, siger Marcel Kohler. Han understreger, at det skal ske ved at hæve antallet af læsere per avis, der i dag ligger på 2,3, snarere end ved at hæve oplaget. 

"For nogle år siden havde Metroxpress tre læsere per eksemplar. Det skal det helst tilbage til  igen," siger han til Børsen.

Desuden skal Metroxpress distribueres på en måde, så flere cyklister kommer i kontakt med avisen.  
 
24timers skæbne usikker
Salget af Metroxpress A/S, selskabet, der ejer både Metroxpress, 24timer og Soundvenue, har åbnet et dominerende spørgsmål: Vil schweizerne beholde to titler, der konkurrerer med hinanden?
Forventningerne har været, at 24timer - det mindst kendte brand og den mindst læste af de to aviser - vil blive lukket. 

Marcel Kohler bekræfter, at 20 Minuten er i færd med at analysere, om det er hensigtsmæssigt at bevare to forskellige produkter, og at schweizerne overvejer at slå de to aviser sammen. 

Mediestøtte ikke essentiel
Metroxpress og 24timer står til at tabe omkring 31 mio. kr. af 39 mio. kr. på den nye mediestøtteordning. 

Marcel Kohler erkender, at der har været fordele ved den gamle mediestøtte.  Men han påpeger, at den nye ordning, der er knyttet til produktion ikke distribution, kan gøre det lettere for Metroxpress at skærpe profilen og tilpasse sig et mindre bredt publikum. 

Marcel Kohler lægger ikke skjul på, at Tamedia, der i 2011 havde en egenkapital på 5,7 mia. kr. og en omsætning på 6,6 mia. kr.,  er klar til at investere i Metroxpress og gratisavisens position i forhold til konkurrenter som JP/Politikens Hus og Berlingske Media.  

"(...)jeg kan sige, at vores succes i Schweiz bygger på, at vi har været i stand til at investere hurtigt og kraftigt, når der har været brug for det," besvarer han spørgsmålet om, hvordan han ser styrkeforholdet til de to store danske avishuse. 


 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Photo: Martin Lehmann
Medienyt

DR Nyheder sammenlægger to redaktioner

Nuværende redaktionschef for DR Nyheders Magasiner-redaktion bliver chef for den nye Event og Programproduktion-redaktion.

For abonnenter

Photo: Pr/nextory
Forlag

Nextory har anmeldt Storytel til konkurrencestyrelsen i Sverige

Nextory mener, at Storytel har misbrugt sin dominerende markedsposition. Storytel håber, at parterne kan nå til enighed om en ny aftale. 

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • People and Operations Partner

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge