MediaWatch

Nordjyske reorganiserer: Farvel til 'redaktionschefen'

Spareplanen i Nordjyske Mediers betyder også ny redaktionel organisation med et ledelseslag mindre. Det skal gøre huset mere effektivt.

Nordjyske Medier ændrer mediehusets redaktionelle struktur fra årsskiftet og siger farvel til redaktionschef-rollen.

Ændringen af organisationen falder sammen med en spareplan, som Nordjyske Medier har gennemført i de seneste uger for at tilpasse omkostningerne til den faldende omsætning på især trykte medier. I alt otte medarbejdere forlader huset i den forbindelse.

Samtidig er organisationen gjort fladere, og det betyder, at der ikke længere er redaktionschefer i organisationen. I år er fire redaktionschefer fratrådt, hvoraf to går på pension, og en har valgt at opsige sin stilling. To får andre hatte.

”Vi skal fremover være endnu hurtigere til at opfange nye tendenser og udvikle nye medieprodukter. Det betyder, at vi skal have korte og effektive beslutningsveje. Vi skal være i stand til at lave mediekanaler og medieindhold, som har en kortere levetid, end vi er vant til i branchen. Derfor tager vi næste store skridt i den medieintegration, som Nordjyske har en solid erfaring med ,” siger chefredaktør Lars Jespersen i en pressemeddelelse.

 

Fire vidensområder skal fremover være paraply for medieindholdet i Nordjyske: Samfund og debat, Job og erhverv, Sundhed og fritid, Kultur og sport.

De redaktionelle medarbejdere tilknyttes hver især et af de fire områder - og skal fremover arbejde på tværs af husets mediekanaler.

 

”Vi vil fastholde en høj journalistisk kvalitet både når det gælder indhold og formidling i vores mediekanaler. Derfor er det afgørende, at vi i langt højere grad udnytter hinandens kompetencer og viden. Så uanset om man skriver lokale historier i vores Himmerland-sektion i dagbladet, eller om man laver tv-nyheder i Aalborg, er det afgørende, at vi udnytter vores ressourcer på tværs og sammen udvikler medieindhold til glæde for alle nordjyder,” siger chefredaktør Anne-Marie Dohm i meddelelsen.

 

Nordjyske Medier udgiver Nordjyske Stiftstidende, tv-kanalen 24Nordjyske, ungdomsuniverset ANR, der har udspring i radioen af samme navn, websitet Nordjyske.dk samt 24 lokale ugeaviser. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs