MediaWatch

Per Mikael Jensen: Hollandsk krise skræmmer

Metro International solgte i går forretningen fra i Holland, hvor den europæiske krise har ramt markedet hårdere end i Danmark, mener adm. direktør Per Mikael Jensen.

Selvom Metro Holland har skæppet rimeligt i koncernkassen hos Metro International de senere år, har den europæiske krise fået gratisaviskoncernen til at miste troen på det hollandske marked.

Metro Holland landede i 2009 og 2010 et overskud på den primære drift (EBIT) på den gode side af 3,5 mio. euro. I 2011 faldt det imidlertid til 0,45 mio. euro, og de senest offentliggjorte tal viser et underskud på 0,17 mio. euro i 1. kvartal 2012.

Den nedadgående kurve fik i går Metro International til at sælge den hollandske forretning fra til konkurrenten Telegraaf Media Groep, der i forvejen udgiver gratisavisen 'Sp!ts'. 

"Markedet hernede er meget hårdt ramt af den europæiske krise - formentlig også hårdede end det danske. Det er et dybt problematisk marked," siger adm. direktør, Per Mikael Jensen.

"Kernen for os er, at vi måske godt kunne investere 5-10 mio. euro i avisen og så håbe på, at udviklingen ville begynde at vende igen inden for de næste år. Men på det punkt er jeg nok lidt mindre optimistisk end andre, og samtidig vil vi for de samme penge kunne komme rigtig langt i Latinamerika," siger Per Mikael Jensen med henvisning til de mellem- og sydamerikanske markeder, som Metro International har ekspanderet på de senere år i takt med, at man har vinket farvel til udgivelserne i europæiske lande som Spanien og Frankrig og nu altså også Holland. Helt efter strategibogen ifølge topchefen. 

"Vi fremlagde i foråret 2008 en strategi, hvor overskifterne var konsolidering i Europa og fokus på emerging markets. Den strategi har vi fulgt siden," siger Per Mikael Jensen.

Med det hollandske tilbagetog er konsolideringen i Europa foreløbig afsluttet. Den europæiske forretning er stort set afviklet - bortset fra de to skandinaviske udgivelser i Sverige og Danmark. Mens svensk Metro er en succeshistorie, der i 1. kvartal i år kom ud med et overskud af primær drift (EBIT) på 1,8 mio. euro, er historien en anden i Danmark, hvor Metroxpress, der ejes sammen med JP/Politikens hus og A-pressen er en større udfordring.

"Sverige går rigtig godt, mens markedet i Danmark er meget trægt. Men her er jeg lidt mere optimistisk, fordi det danske marked er ikke helt så påvirket af krisen i Europa som det hollandske," siger Per Mikael Jensen.

"Udviklingen på det danske marked er ikke lystfuld læsning, og det betyder, at vi har ekstremt fokus på omkostningerne. Men vi har en god markedsposition i Danmark og også lidt stærkere end i Holland, hvor vi konkurrerede med Sp!tz, der nu overtager Metro Holland. I Danmark er der ikke samme direkte konkurrence, fordi Urban er væk, og vi har samtidig nogle gode partnerskaber med JP/Politikens hus og A-pressen," siger Per Mikael Jensen.

- LR

Mere fra MediaWatch

Watch Medier opruster og udvider i Norge

Ansættelsen af nyhedsredaktør er en del af danske Watch Mediers norske søstermediers ekspansion. I løbet af 2022 skal han stå for lanceringen af to nye branchemedier.

45.000 så europæisk fodboldkamp hos lokalmedie

Redaktionschef kalder seertallene for ”rigtig flotte” i en lederartikel, efter at regionalavisen sikrede sig rettighederne til at vise Viborg FF’s Conference League-kamp på sin hjemmeside.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs