MediaWatch

Annoncer: Marts med pil opad

Marts-varmen fik dagbladsannoncørerne til at tø lidt mere op i slutningen af første kvartal, viser tal fra Admonitor, der månedligt optæller annoncevolumen i de ti landsdækkende dagblade. Kun tre dagblade havde færre annoncer i spalterne i marts i år end i marts 2011, Ekstra Bladet, Berlingske og Jyllands-Posten, mens især nichedagbladene skød kraftigt i vejret, anført af Kristeligt Dagblad, der kunne tælle næsten 60 pct. flere annoncemillimeter i spalterne i marts i år.

Marts-varmen fik dagbladsannoncørerne til at tø lidt mere op i slutningen af første kvartal, viser tal fra Admonitor, der månedligt optæller annoncevolumen i de ti landsdækkende dagblade.

Kun tre dagblade havde færre annoncer i spalterne i marts i år end i marts 2011, Ekstra Bladet, Berlingske og Jyllands-Posten, mens især nichedagbladene skød kraftigt i vejret, anført af Kristeligt Dagblad, der kunne tælle næsten 60 pct. flere annoncemillimeter i spalterne i marts i år.

Selvom de fleste dagblade løftede sig i marts er det gennemsnitlige indekstal for måneden 96, og dermed et samlet fald på fire pct. i dagbladenes samlede annoncemængde. Det skyldes, at den annoncevolumen, som Berlingske Medias nu lukkede gratisavis Urban stod for sidste år, ikke er blevet fordelt fuldstændigt mellem de resterende aviser - nogle annoncører har altså valgt at bruge pengene andre steder. Gevinsten for dagbladene er dog stadig mærkbar i kraft af, at der nu er et dagblad mindre til at dele annoncepuljen - omend den er skrumpet.

Marts-tallene varmer i det samlede kvartalsregnskab, hvor dagbladenes annonceindrykninger ender knap ti pct. under 1. kvartal 2011 - i indeks 91 - og vidner om et annoncemarked, der stadig byder på stor usikkerhed for printaviserne.

For Berlingske, der traditionelt er stor på bolig-annoncering, er det især godt nyt, at boligmarkedet rørte positivt på sig i marts. Ifølge Admonitor faldt boligannonceringen kun med fem pct. i marts mod 12 pct. for hele kvartalet og er for første gang i lang tid ikke blandt de 5 annonce-segmenter, der faldt mest i måneden.

 

FAKTA

5 annoncør-segmenter med størst fald i marts (indekstal):

Fagforeninger: 46
Politiske partier: 47
Finans: 69
Boligudstyr: 75
Tele: 78

5 annoncør-segmenter med størst stigning i marts (indekstal):

Supermarkeder: 184
Spil og betting: 171
Forlystelser: 120
Beklædning: 117
Forbruger elektronik: 115

Kilde: Admonitor

 

- LR

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs