MediaWatch

Midtjyske opretter lokalt notebureau

Et nyt notebureau skal servicere Midtjyske Mediers udgivelser med lokalt fællesstof. Her svarer ansv. chefredaktør Dorthe Carlsen på 5 hurtige om tiltaget.

Berlingske Media har fra januar øget indsatsen med stof-deling for de lokale dagblade og ugeaviser i Midtjyske Medier med et nyt ‘Public Content Bureau’ i Viborg, der skal producere lokalt notestof. Det får blandt andet tidligere chefredaktør for Århus Stiftstidende Flemming Hvidtfeldt som medarbejder.

Ansv. chefredaktør for Midtjyske Medier Dorthe Carlsen besvarer her fem spørgsmål om den nye opfindelse.

1. Hvad er formålet med det nye bureau?

“Der er flere formål med vores Public Content Bureau - eller notebureauet, som det også bliver kaldt. Vi ønsker at sikre, at alle journalister, der arbejder i vores lokale mediehuse og mediecentre får mest mulig tid til at lave den unikke journalistik. Der bliver sammenlagt brugt rigtig mange timer i vores organisation på at arbejde med såkaldte åbne nyheder - altså de nyheder, som alle medier har som noter og små historier, der bygger på pressemeddelelser med mere. Den type note og små historier er ofte et ekstra pres i hverdagen. Dem skal man også lige nå at lave. Det ekstra pres bliver fjernet.”

“Noterne og de små historier er "basis" i vores lokale ugeaviser. Læser du vores dagblade, er der en del elementer, der er åbne nyheder. Det gælder i øvrigt også vores lokale sites. Det er vigtige informationer i lokalsamfundene. Og det skal naturligvis med. Den type historier skal nu sendes til kolleger, som geografisk sidder et andet sted. De forædler og bearbejder og lægger resultatet tilbage til til mediehuset. Beslutninger om prioritering foregår stadig lokalt. Vores erfaringer fra både et mediehus (Randers) og et mediecenter (Aabenraa) har været gode. Der er blevet mindre pres på i hverdagen. Der er kommet mere lokalt stof frem.”

2. Hvordan har I allokeret medarbejdere dertil?

“Indtil videre er der fundet to medarbejdere, der selv har ønsket at prøve noget nyt. Vi har sat vores 12 ugeaviser og tre dagblade i Randers, Viborg og Aarhus i gang først. I løbet af den næste måneds tid kobler vi de øvrige udgivelser i Midtjylland på. Her skal der findes to medarbejdere mere. Den proces går lige så langsomt i gang.”

3. Strider det ikke imod ideen om en stærk lokal dækning, at mancentraliserer i Viborg?

“Se svaret i spørgsmål et. Indholdet bliver lokalt.”

4. Hvilke besparelser i kroner og øre eller effektiviseringer opnår I med bureauet?

“Bureauet er ikke skabt for at skaffe besparelser i kroner og øre. Ej heller for at rationalisere.”

5. Hvorfor har det et engelsk navn - skal det sende et godt signal til jeres britiske ejere?

“Jeg kan faktisk ikke huske, hvordan navnet er opstået. Jeg vil ikke afvise, at der kan være tale om en sproglig afsmitning men at sige, at det er for at sende et godt signal til vores britiske ejere er under alle omstændigheder misvisende.”

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs