MediaWatch

Mecom-salg møder modstand

A-pressens køb af Mecom-selskabet Edda Media er i strid med medieejerskabsloven, mener konkurrenten Polaris Media, hvis bud matchede A-pressens, ifølge ledelsen.

Bud-dansen om Edda Media, som Mecom for nylig solgte til A-pressen for cirka 1,7 mia. norske kroner, er ikke overstået endnu.

I hvert fald ikke, hvis man spørger Polaris Media. Her forstår man nemlig ikke, at A-pressen løb af med det norske guldæg, fordi det strider imod medieejerskabsreglerne i Norge, som skal hindre en for stor ejerkoncentration.

“Vi vil bekræfte, at vi den 1. desember 2011 sendte et nyt og øget bud for køb af Edda Media til Mecom, som vi mener var konkurrencedygtigt med budet fra A-pressen,” skriver koncernchef Per Axel Koch og bestyrelsesformand Kaare M. Gisvold i Polaris Media i et brev til Medietilsynet, ifølge Journalisten.no.

Med brevet vil de gøre det norske Medietilsyn, som skal godkende handlen, bekendt med, at Polaris også er en mulig køber af Edda Media, som ikke vil komme i karambolage med medieejerskabsreglerne, der skal forhindre for stor koncentration hos få ejere. De regler kan A-pressen ikke leve op til, fordi koncernen bliver for stor med købet af Edda, mener Polaris-ledelsen.

Hvis Edda Media i stedet gik til Polaris Media, ville det give Norge tre nogenlunde lige store mediehuskoncerner, fremhæver selskabet.

Medieejerskabsloven er i øjeblikket til debat i Norge, fordi den står til at skulle ændres. Schibsted-koncernen mener, at reglerne der skal hindre ejerkoncentration også forhindrer medieudviklingen, og gør det sværere for norske medieselskaber at hamle op med de udenlandske. På den anden side står hensynet til mediemangfoldigheden.

Men kritik af ejerskabsreglerne eller ej, er de gældende til 2013, ifølge Polaris-ledelsen, som desuden skriver:

“Vi forudsætter, at loven er lige for alle aktører i branchen, og at der ikke gøres tilpasninger i rammebetingelsene for enkeltaktører.”

- TBH

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs