MediaWatch

Lidegaard: Den digitale udfordring har overrasket mest

Fremtidens finansiering af journalistikken er en af de sværeste nødder at knække, mener Bo Lidegaard efter et halvt år som Politikens chefredaktør.

Papiravisen tjener pengene, men digitale udgivelser er fremtiden. Udfordringen i hvordan sidstnævnte bliver lige så værdifuld som førstnævnte, er noget af det, der har overrasket Bo Lidegaard mest som ny chefredaktør for Politiken. Der er nemlig langt fra common sense-løsninger til holdbare strategier i praksis. Det skriver Børsen.

"Spørgsmålet er, hvordan man publicerer på digitale platforme på en måde, der kommercielt kan bære den bagvedliggende journalistiske indsats. Den kode er der ikke nogen, som rigtig har knækket," siger Bo Lidegaard til avisen.

2011-resultat man kan være "bekendt"
Han mener dog, at det er at tage munden for fuld, at en succesfuld migration af indtægter fra papir til digitale udgivelser kommer til at afgøre hans eftermæle på Politiken.

"Så dramatisk vil jeg ikke udtrykke det, for i mange år fremover vil vi vedblive at have en god forretning på vores trykte avis. Jeg mener ikke, at vores forretning på papiret er under afvikling i den umiddelbare fremtid," siger han.

Under afdøde Tøger Seidenfadens ledelse fik Politiken sit bedste resultat nogensinde i 2010. Om 2011-resultatet siger Bo Lidegaard, at det bliver et resultat "vi godt kan være bekendt".

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs