MediaWatch

Information skyder netbaseret tænketank i gang

Information har søsat en ny brugerdrevet tænketank, 100dage, der skal komme med løsningsforslag til aktuelle samfundsudfordringer.

Brugerne har magten i den nye tænketank '100dage', som dagbladet Information netop har lanceret i weekenden. Tænketanken vil i løbet af den nye regerings første 100 dage udtænke løsningsforslag til nogle af de store samfundsudfordringer - de tre første er, hvordan man sikrer et bæredygtigt samfund, social sammenhængskraft, og at alle folkeskoleelever kan læse.

I modsætning til den gængse tænketank-model, som bl.a. Politikens Kraka bygger på, har 100dage ikke direktør eller økonomer ansat. Det digitale demokrati styrer tænketanken, der er baseret på de digitale buzzwords crowdsourcing og gamification. Crowdsourcing fordi det er lagt ud til brugerne at komme med løsningsmodeller, og gamification fordi tænketankens ideer filtreres og gennemtygges af brugerne, der hver får en række point, de kan sætte på de mest gangbare forslag.

"Vi benytter en spil-logik til at drive processen frem - det kan minde lidt om et tabloidernes managerspil, men med et noget andet sigte. Vi har lånt platformen af et dansk-tyrkisk firma, som arbejder med at få grupper til at træffe begavede beslutninger i fællesskab," siger redaktionschef Nikolai Thyssen fra Information.

At dømme efter rækken af forslag og visninger er tænketanken blevet godt skudt i gang - de første 80 forslag fra brugerne er i spil, og de er blevet set op mod 1000 gange foreløbig. 

Når den nye regering har siddet i 100dage vil Information overrække tænketankens resultater til de nye regeringsprofiler på Christiansborg. Derudover vil dagbladet lave en hvidbog med ideerne, og pønser derudover på en konference og et debatprogram e.l. i samarbejde med andre medier.

Læs også Nikolaj Thyssens svar på fire spørgsmål om '100dage' her.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs