MediaWatch

JP/Pol: Prishop på papir koster millioner

I år stiger prisen på avispapir med op til 20 pct. Det vil kunne mærkes på 2011-regnskabet for JP/Politikens Hus, ifølge koncerndirektør Jens Bruun:

I år stiger prisen på avispapir med op til 20 pct. Det vil kunne mærkes på 2011-regnskabet for JP/Politikens Hus, ifølge koncerndirektør Jens Bruun:

“Påvirkningen i indeværende års regnskabstal er oplagt: Papiromkostningen vokser med et betragteligt millionbeløb.”

Overskuddet på 267 mio. kr. i 2010-regnskabet for JP/Politikens Hus’ blev blandt andet hjulpet på vej af de laveste papirpriser i flere årtier, men så var effekten heller ikke større, lyder det fra Jens Bruun.

“Omkostningerne til papir var meget lavere i 2010 end i 2009. Men da vi lavede 2010-budgettet kendte vi jo godt en del af disse mekanismer, så påvirkningen på regnskabet blev forholdsvis beskeden – men nogle millioner kroner blev det da til,” oplyser Jens Bruun

Tyndere papir giver god besparelse
Og prisen på papiret er ikke det eneste parameter, der kan skrues på, når aviserne skal i trykken.

“Når den samlede papirregning i JP/Politikens Hus gøres op, skal der tages hensyn til, at aviserne i 2010 gik fra at trykke på 45 gram papir (hvor én kvadratmeter papir vejer 45 g, altså et udtryk for papirets tykkelse, red.) til i stedet at trykke på 42,5 gram papir. Det kan lyde af lidt, men effekten, når man bruger i titusindvis af tons, er faktisk, at man bruger 5-6 pct. færre tons – og dermed ligger der en god besparelse, om end det lidt tyndere papir er en smule dyrere pr. ton. Nettoprisbesparelsen er på 2-3 procent,” oplyser Jens Bruun.

Derudover giver de strukturelle ændringer på mediemarkedet, hvor papirlæserne rykker over på nettet, også en besparelse.

“Det betyder også noget for den samlede papirregning, at oplagene på dagbladene desværre fortsat er for nedadgående samt, at aviserne som følge af finanskrisens afmattede annoncemarked er lidt tynde - alt for tynde,” siger Jens Bruun.

Russiske træer kan hjælpe danske aviser
Ifølge Pressens Fællesindkøb er det svært at svare på, om dét at papirproducenterne har konsolideret sig og tilpasset papirkapaciteten til efterspørgslen, så de i år kan holde prisen oppe, er en tendens, der bider sig fast. Det tør Jens Bruun heller ikke at spå om, men han er klar til se på andre producenter end de skandinaviske.

“Selv om de skandinaviske papirfabrikker, der leverer til danske aviser, skærer kapaciteten ned, er Danmark jo kun en forsvindende lille del af det samlede globale avispapirmarked. Og skulle det blive økonomisk attraktivt, er der intet som hindrer, at danske aviser trykkes på papir fra canadiske eller russiske skove.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs