MediaWatch

Lyngby: Avisen mister betydning

I 2010 sparede Nordjyske Medier sig til et godt resultat - i 2011 skal bl.a. nye lokale websites få omsætningen til at vokse, siger adm. direktør Per Lyngby.

Bedre resultat og en svagt stigende omsætning, lyder forventningen til 2011 i Nordjyske Medier, som kom ud af 2010 med et overskud før skat på 40,4 mio. kr., selvom omsætningen faldt med cirka 30 mio. kr.

“Væksten skal primært komme fra nye digitale forretningsområder,” siger adm. direktør for Nordjyske Medier Per Lyngby.

Nye lokale websites
Det skal blandt andet ske via udrulningen af flere lokale websites som aalborgnyt.dk, hjørringnyt.dk, og frederikshavnnyt.dk, der kombinerer redaktionelt indhold med foreningsnyheder og lokale slagtilbud. Også klubben Nordjyske Fordele, der giver rabatter på alt fra rejser til restaurantbesøg og kultur, er i vækst og har nu 35.000 medlemmer.

“Vi arbejder også på et digitalt univers, der laver en kobling mellem radio og web, som jeg ikke kan fortælle mere om endnu, og vi har en række andre udviklingsprojekter også på mobilområdet, som vil sikre beskeden vækst i omsætningen i år. Men i 2011 sker der ikke en vending i den almene samfundsøkonomi, og det vil stadig smitte af på detailhandlende og andre og brancher, hvilket får betydning for annoncesalget,” siger Per Lyngby.

Avisen mister betydning
2011-målet er også at øge oplaget for Nordjyske Stiftstidende, og uanset om det lykkes eller ej, står det lysende klart, at avisen taber økonomisk betydning.

“Går man ti år tilbage fyldte dagbladet 75 pct. af omsætningen, i dag ligger den på 45 pct. Alligevel har vi en højere omsætning nu, fordi vi har skabt andre medieaktiviteter. Det skal vi fortsætte med, for ser vi yderligere ti år frem, udgør avisen nok 25 pct. af omsætningen,” siger Per Lyngby.

Hvad er jeres største udfordring nu, hvor krisen lader til at være på retur?

“Det er at holde dampen oppe i de digitale udviklingsprojekter. Der er ikke en killer-applikation eller en enkelt digital model, som kan erstatte den fantastiske forretningsmodel, der ligger bag papiravisen. Det digitale område kræver, at vi løber i mange forskellige spor, nogle af dem vil ende blindt, og så må vi fortælle os selv, at det ikke er en katastrofe. I dag satser man ikke længere på et stort projekt, som man fastholder i mange år. Der er en ny kultur af "trial and error", og det er en enorm mental udfordring for ledelse og medarbejdere at holde gejsen opppe, så det arbejder vi meget med.”

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs