MediaWatch

Fusion skal dække Berlingske-hul

Den første opgave for den nye store regionale avis-spiller på Sjælland, Sjællandske Medier A/S, bliver at læge et sår.

Den første opgave for den nye store regionale avis-spiller på Sjælland, Sjællandske Medier A/S, bliver at læge et sår.

I sommer opsagde Berlingske en aftale om at abonnenterne på Sjællands og Næstved Tidende fik Berlingske Tidende med oven i abonnementet.
"Det var en lukrativ aftale for Sjællandske, så derfor står vi med en helt konkret økonomisk udfordring i det nye selskab," siger Torben Dalby Larsen, som bliver adm. direktør i Sjællandske Medier A/S, når fusionen er vel overstået.

Det sker på en generalforsamling den 15. april, når de forskellige juridiske tråde er blevet viklet ud. Blandt andet venter fusionen på, at årsregnskaberne for 2007 er færdige så aktionærernes bytteforhold kan udregnes.

Det nye selskab når en årsomsætning på virka en halv mia. og vil dermed få samme størrelse som for eksempel Syddanske Medier. Og størrelse gør en forskel, mener Torben Dalby Larsen.

"Ambitionen er på lang sigt at sikre, at der fortsat kan skabes et rentabelt grundlag for udgivelse af egentlige lokalaviser på Sjælland. Og så betyder størrelsen, at der er kræfter til at udvikle klart bedre tilbud både i de lokale dagblade og på nettet. Vi kan få helt andet skub i netudviklingen, end vi har i dag, " siger han.

Det er også nødvendigt, for selvom de to selskaber i fusionen begge oplever markant vækst, når det gælder antallet af brugere af deres i alt 16 forskellige nettjenester, er der lang vej til et plus.

"Vi er simpelt hen nødt til at arbejde for, at vores tjenester bliver så gode og har så mange besøgende, at annoncørerne ikke har råd til at lade være med at bruge dem," siger Torben Dalby Larsen.

Når det gælder aviserne, vil læserne ikke umiddelbart opleve de store forskelle efter fusionen. De forskellige titler fortsætter uantastet.

"Men når det gælder det stof, som går på tværs af kommunegrænserne, får vi mulighed for at udnytte synergierne," siger Torben Dalby Larsen.

Når det gælder salget vil dagbladene til gengæld få en fælles salgsafdeling under ledelse af Bente Harder.

"Vi er også i færd med at samle økonomi, IT og HR, men vi vil passe på med ikke at forsøge at lave alting om fra dag ét," siger Torben Dalby Larsen, der også håber på at kunne hente en besparelse på tryk, fordi det i det nye selskab måske ikke bliver nødvendigt at trykke på eksterne trykkerier.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere