Briefing: Ugen i mediebranchen

Årsregnskaber fra bl.a. Frihedsbrevet, Nordisk Film og Saxo.com fyldte sammen med en række annoncører, der holder fast i Tiktok, ud i MediaWatchs spalter denne korte nyhedsuge.
Foto: Christian Falck Wolff
Foto: Christian Falck Wolff

Mens solen endelig er begyndt at vise sig i denne påskeuge, har årsrapporter fra en stribe medievirksomheder regnet ned over MediaWatch. Ugens briefing står derfor ikke med prikker, men med kommaer, beløb og procenter. 

Få et overblik over den forkortede nyhedsuge, inden du sætter tænderne i sennepssilden og synger snapseviser.

Vi begynder ugens overflyvning hos Mediehuset Friheden, der kom med sit første årsregnskab. Selskabet bag mediet Frihedsbrevet har fra april 2021 til september 2022 gravet et underskud på 18,3 mio. kr. Det er dog helt som ventet, fortalte stifter samt adm. direktør og ansv. chefredaktør Mads Brügger. Han løftede samtidig sløret for sin egen løn, som du kan blive klogere på i artiklen her.

Røde regnskaber

Frihedsbrevet er dog langt fra den eneste medieforretning med underskud i det forgangne år, som bød på hårde vilkår for mange.

Hos Saxo.com, JP/Politikens Hus’ digitale bogtjeneste, var både omsætning og bundlinje på retræten i et 2022, der bød på opkøb af konkurrenten Chapter og fald i salget af fysiske bøger. Direktør Natasha Brandt forventer dog bedring i 2023.

I Jyllands-Postens Lokalaviser, et andet forretningsben i JP/Politikens Hus, gav et spring i fremstillings- og distributionsomkostninger koblet med et dyk i annoncesalget underskud. Omlægning af distribution er blandt tiltagene, der skal høste besparelser i år, fortalte direktør Rasmus Kjær Blegvad tirsdag.

Vi slutter den røde regnskabsrunde med Kristeligt Dagblad, der i sidste uge meddelte, at 2022 trods ny rekord på omsætningssiden endte med underskud på primær drift og bundlinjen. Det skyldtes bl.a. store tab på kapitalmarkederne. Med forventning om fortsat høje priser på papir og distribution håber ledelsen, at digital vækst vil føre forretningen til et nulresultat i indeværende år.

Tiktok og Nordisk Film

En af de mest omdiskuterede digitale medier med enorm vækst er videoplatformen Tiktok. Mens debatten om Tiktok den seneste måned er taget til, er mediet ikke blevet en mindre effektiv annonceplatform, og danske annoncører ser endnu ikke ud til at lade sig skræmme væk, fortalte en række mediebureauer tirsdag.

Vi runder overflyvningen af hos en aldrende isbjørn i Valby med globale udfordringer og muligheder. Nordisk Film landede i 2022 en rekordomsætning på 4,271 mia. kr. grundet bl.a. sin globale gamingforretning. I 2023 skal flere ben i Nordisk Film dog omstilles for at matche et pludseligt skift hos Egmont-divisionens internationale kunder, fortalte adm. direktør Allan Mathson Hansen onsdag.

Ugens tal

87 millioner kroner - så stor er den bøde, Tiktok er blevet idømt af Storbritannien for at have tilladt 1,4 millioner britiske børn under 13 år at bruge appen i strid med mediets egne regler og for at bruge børns data.

Nyt på navnefronten

Oliver Breum er tiltrådt som redaktør på P1-programmerne ”P1 Morgen” og ”P1 Orientering”.

Petra Ward begynder 1. maj som ny adm. direktør i Gyldendals svenske lydbogsforlag Word Audo Publishing International.

Jannie Ravn Madsen starter 1. maj som ny kommunikationsdirektør i Stryhns Gruppen.

Det læste vi i andre medier

Journalisten har begået et større portræt af journalist og forfatter Kirsten Jacobsen, som reflekterer over mere end 50 år med interviews, bøger og kampagnejournalistik hos Ekstra Bladet.

Med ønsket om en god påske,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også