DR og TV 2 har fat i de unge læsere
Det er lykkedes de to store public service-stationer DR og TV 2 at trække stort set lige så mange unge som ældre borgere til deres hjemmesider for at læse digitale nyheder. Det skriver Politiken på baggrund af en opgørelse fra Dansk Online Index.
Den viser, at blandt unge danskere på 20-29 år læser lidt mere end hver fjerde dagligt historier på tv2.dk eller på en af TV 2’s nyhedsapps, mens det blandt de helt unge på 15-19 år er 22 pct., der dagligt kigger forbi. For dr.dk er det 14 pct. af danskere i de to aldersgrupper, der dagligt lægger vejen forbi hjemmesiden, hvilket er en lidt større andel end i de fleste ældre aldersgrupper.
”De unge er ikke en tabt målgruppe for os. Det er ikke sådan, at unge ikke læser nyheder,” siger chefredaktør på tv2.dk, Kristoffer Pinholt, til Politiken.
Til sammenligning har Politiken fire pct. og Jyllands-Posten én pct. af de 20-29-årige danskere som daglige læsere.
Der er den væsentlige forskel, at indhold og artikler på både dr.dk og tv2.dk er frit tilgængelige for alle at læse, mens en stor del af indholdet på avisernes hjemmesider kun kan tilgås, hvis brugerne betaler for et abonnement.