MediaWatch

De nominerede til Årets Pressefoto er udpeget

Corona har i 2021 sat sit præg på puljen af i alt 2162 fotografier, som juryen til Årets Pressefoto har valgt de nominerede ud fra.

Vinderen af Årets Pressefoto i 2019, Sarah Junkcer, bliver berørt over at vinde prisen, som blev overrakt af statsminister Mette Frederiksen. | Foto: Andreas Merrald

Efter to dages vurdering og diskussion har juryen til Årets Pressefoto fundet frem til de nominerede i uddelingens 12 kategorier. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Den igangværende coronakrise slap kortvarigt grebet om samfundet i løbet af sommeren, men pandemien er overskriften for mange af billedserierne og web- og tv-produktionerne, der er blevet indsendt af i alt 144 fotojournalister, presse- og tv-fotografer til årets prisuddeling.

Samlet set er der indsendt 2162 fotografier samt 36 web- og tv-produktioner. Herfra har juryen snævret feltet ind til i alt 24 nominerede, som vinder en af priserne. De nominerede er altså sikret en anerkendelse for deres arbejde, men ved ikke hvilken før uddelingen i marts.

50 pressefotografer har sendt et udvalg af deres bedste 2021-skud til bedømmelse i hovedkategorien Årets Pressefotograf. Kategorien, hvortil der er modtaget flest enkeltbilleder, er, som tidligere år, Portræt med 256 billeder.

Juryen til billedekategorierne er i år Vibeke Toft, billedredaktør på Ritzau Scanpix. Fotojournalist Kasper Løftgaard, freelancer og Thomas Borberg, fotograf på Politiken. I web- og tv-kategorierne er det Malene Anthony, videojournalist hos Zetland, Anna U. Mikkelsen, VJ og producer på TV2 Echo og fotojournalist Jakob Carlsen, freelance, der har stået for udvælgelsen.

Sidste år vandt Politiken-fotograf Mads Nissen hovedprisen Årets Pressefotograf samt førsteprisen i flere andre kategorier – herunder årets Åben Klasse og Årets reportage indland og udland.

Prismodtagerne bliver offentliggjort den 4. marts i Den Sorte Diamant i København.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs