MediaWatch

Qvortrup: "Vi skal ikke ligge under for eliten"

Baggrunden for Ekstra Bladets opdatering af sit slogan var at ruske op i tabloidavisen og sætte en streg under dens magt- og kulturkritiske rolle, siger chefredaktør Henrik Qvortrup.

Foto: Valdemar Ren

Ekstra Bladet har haft brug for en påmindelse om sit eksistensgrundlag, som er at provokere danskerne med ukueligt magtkritisk journalistik samtidig med, at avisen havde brug for fornyelse omkring kulturstoffet, siger chefredaktør Henrik Qvorutrp i et interview med Berlingske.

Det skal det nye slogan "Når ingen andre tør" indkapsle, forklarer chefredaktøren, der mener, at Ekstra Bladets målgruppe higer efter journalistisk indhold, der ikke er lavet til Danmarks kultur- og magtelite.

"Vi skal ikke ligge under for elitens holdninger. Der havde indsneget sig en berøringsangst på Ekstra Bladet, hvor vi lod os kyse, hvis et twitter-segment syntes, at der var noget, vi ikke måtte mene," siger han til Berlingske og henviser bl.a. til, at avisen ikke skulle have undskyldt over for tidligere statsminister Helle Thorning-Scmidt, efter Ekstra Bladets reporter ved Zulu Awards i april kaldte hende for "bordello-mor".

Han medgiver, at avisens stab og han selv er en del af den selvsamme elite, som Ekstra Bladet ikke skal ligge under for.

Henrik Qvortrup tiltrådte som chefredaktør 1. juli og hans nye linje for avisen er begyndt at effektuere sig i konkrete tiltag.

Avisen meddelte for nyligt, at kulturstoffet skal have en højere prioritet, og at man søger nye kræfter i anmelderkorpset. Samtidig med sloganskiftet har Ekstra Bladet valgt at modernisere Side 9 ved at give plads til afklædte mænd på siden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs