MediaWatch

"En af de første feriedage i juli oplevede jeg bagsiden ved at være medie-iværkstætter"

Mediawatchs sommerbarometer: En langtidssygemelding, frustrationer over mediestøtten såvel som regeringens pressehåndtering og en stærk abonnementstilgang til et nyt site var med til at tegne det overordnede billede af første halvår for Arne Ullum, chefredaktør på NB Økonomi.

Foto: PR/NB Økonomi

Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

"Mine bedste arbejdsdage handler oftest om en god historie. I første halvår var en af de gode dage, da jeg sammen med min kollega Peter Risager fandt ud af, at de såkaldte besparelser til at finansiere Arne-pensionen og for den sags skyld vækstpakken i 2017 var ren fiktion skjult i et komplekst teknisk set-up. Politikerne kunne have skrevet hvilket som helst tal ind.

Igen et eksempel på, at man politisk opfinder så komplekse konstruktioner, at offentligheden og pressen i strid med fakta tror på løftet om, at der er finansiering bag de mange gode løfter."

… og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

"En af de første feriedage i juli oplevede jeg bagsiden ved at være medie-iværkstætter med kun en lille snes ansatte. Langtidssygsom hos en af vores mest betroede og loyale medarbejdere forøgede vores samlede lønudgifter med omkring 15 procent hver måned. På grund af reglerne om 120 dages-reglen i funktionærloven stod jeg pludseligt i valget mellem at skulle stoppe vores vækststrategi for at dække den udgift eller bruge 120-dages reglen (medarbejder kan opsiges efter sygdom med løn i 120 dage på 12 måneder, red.)

Jeg valgte væksten, fordi man som arbejdsgiver er nødt til at fastholde, at vi har nogle kontrakter mellem medarbejdere og ansatte, som vi følger. Men her kunne jeg godt lige drømme mig tilbage til tiden i de store mediehuse, hvor en langtidssygemelding i hvert fald i en periode kunne suges op af mindre opstramninger på andre områder."

Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

"At vores nyeste site NB-Kommune i juni passerede 2.200 abonnenter efter bare ét år på markedet, og dermed er godt på vej til at blive det dominerende nyhedssite for kommunale nyheder i Danmark."

… og hvad tog du dig til hovedet over?

"Tirsdag den ottende juni blev i mine øjne et nyt lavpunkt i regeringens aktive indsats for at stække pressens evne til at give borgerne korrekt og kritisk information.

Den tirsdag om aftenen løb regeringen fra alle sine løfter om mere velfærd til især de handicappede og skrev under på en aftaletekst med kommunerne om, at de benhårde prioriteringer på socialområdet skal fortsætte. Det skal sikre, at udgifter til flere og dyrere handicappede kan holdes indenfor de eksisterende budgetter.

En rigtig dårlig nyhed for regeringen - især set i lyset af, at en række medier havde bragt kritiske historier om handicappede, som ikke fik den hjælp fra kommunerne, som de forventede, og som regeringen igen og igen har lovet.

Hvad gjorde Finansministeriet? De indkaldte stik imod al kutyme for samarbejdet med pressen til doorstep med 17 minutters varsel sent om aftenen. Nu ville det jo være pinligt med et doorstep helt uden journalister, så derfor briefede pressefolkene i Finansministeriet DR og TV 2-News  allerede sent om eftermiddagen.

Slutresulatet var, at aftalen kun blev dækket af tv, hvor to journalister uden nogen indsigt på området ikke havde en chance for at afdække regeringens massive løftebrud. Reportere med specialviden fra nichemedier og dagbladene var effektivt afskåret fra at stille et eneste kritisk spørgsmål. 

Og det beskæmmende facit blev, at danskerne i foråret 2021 fik alle de følelsesbaserede historier om svigtede handicappede, men aldrig fik forklaringen på, hvorfor forholdene vil fortsætte og muligvis blive dårligere.

Episoden har overbevist mig om, at vi som presse er nødt til at droppe enhver tanke om et samarbejde med regeringens pressefolk primært baseret på tillid - nu skal vi skærpe tonen med aktindsigter og brug af forvaltningsloven."

Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

At investere i en opgradering af vores it og vores administrative set-up, så vi kan fortsætte vækstsporet frem for at cashe ind ved blot at konsolidere de fire sites, som vi har.

… og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

"Jeg undervurderede effekten af, at mediestøtten i den grad er designet til at afværge effekten af tilbagegang i stedet for at motivere til vækst. Årsagen er, at mediestøtten beregnes efter de redaktionelle omkostninger op til to år før den udbetales. Det betyder, at en vækstvirksomhed som NB-Medier får dækket omkring 15 pct. af redaktionelle lønudgifter, mens medier i tilbagegang får dækket omkring det dobbelte. Derfor presser det vækstvirksomheder til at vokse langsommere. Så derfor skal vi tættere på nytår, inden vi kan launche næste site."

Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

"At vores nichesite om beskæftigelse, som vi etablerede for godt halvandet år siden, for alvor fik vind i sejlene både publicistisk og kommercielt. Redaktør Helle Schøler Kjær har nu ramt præcis det, aktørerne på beskæftigelsesområdet efterspørger, og derfor lever sitet op til sin mission om at kvalificere beslutninger og indsatser på det store beskæftigelsesområdet, som er afgørende for titusinder af borgeres velfærd og mere bredt for den offentlige velfærd og økonomi. Kommercielt betyder det for os, at vi nu har endnu et site, som kan bidrage til at finansiere ny vækst."    

… og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

"Vi måtte i foråret erkende, at ideen om at lave et gratis site finansieret af advertorials ikke var bæredygtigt, og derfor valgte vi at lægge NB-Nyt sammen med NB-Kommune.

Læringen er klar: Man skal kende sine styrker, vores styrke er at producere højt specialiserede substantielt indhold, som abonnenterne er klar til at betale en god pris for."

Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

"At regeringen ville blive tvunget til at gå på kompromis med sine store velfærdsløfter, fordi fakta viste, at tingene ikke hang sammen. Det var præcis det, som skete i økonomiaftalen med kommunerne."

… og hvornår skulle du have holdt mund?

"Jeg overvurderede sandsynligheden for, at forhandlingerne om kommuneaftalen ville bryde sammen. Jeg undervurderede ganske enkelt regeringens vilje til at bryde sine egne velfærdsløfter for at imødekomme kommunernes krav om, at regeringen skulle stå på mål for besparelser på især de handicappede."

Du kan læse de øvrige indslag i MediaWatchs Sommerbarometer her:

Jørgen Ramskov, direktør i producentforeningen: "Det er altså fortsat en sandhed, at vi mennesker ikke kan leve af brød alene"

Jacob Søndergaard, forlagsdirektør i Gutkind: "Den nidkære beskatning af bogbloggerne forekommer mig helt ulogisk og tilfældig"

Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazine hos Story House Egmont: " "Jeg må indrømme, at jeg ofte har skelet til corona-tallenes udvikling"

Thomas Fundingchefredaktør på TV 2 Nyhederne: "Det blev en af de stærkeste oplevelser, jeg har haft som journalist"

Christoph Nørgaard, adm. direktør på Altinget og Mandag Morgen: "Den første faldgrube er at reducere debatten til et spørgsmål om os og dem"

Karl Erik Stougaard, ansv. chefredaktør for Det Nordjyske Mediehus: "Udviklere er de nye helte i news room, og det ville jeg gerne have indset lidt tidligere"

Trine Reitz Bjerregaard, ansv. chefredaktør i Teknologiens Mediehus: "Det er der helt sikkert læsere, der vil reagere negativt på i første omgang"

Jesper Hansen, adm. direktør i Nordiske Medier: "I min verden ville det være en ommer"

Tine Smedegaard Andersen, adm. direktør i People's: "People’s vil være et forlag, som også er et produktionshus"

Ulla Pors Nielsen, nyhedsdirektør, TV 2: "Det er en meget alvorlig fejl, som alle på nyhederne er berørte og kede af. Jeg allermest."

Peter Nørrelund, sportsdirektør i Nent: "Vi skal ind med sport i flere markeder, og det kommer vi også"

Henriette Marienlund, mediedirektør i DR Medier: "Det giver sig selv, at vi skal helt op på tåspidserne for at markere os"

Charlotte Riparbelli, adm. direktør Aller Media: "Ved første øjekast syntes jeg, budskabet gik over stregen"

Jens Grund, konstitueret rektor på DMJX: "Heldigvis fik de studerende mig og den øvrige ledelse på andre tanker"

Annette Kokholm, Radiochef i DR: "Jeg var faktisk ikke ret begejstret for program-idéen, men det er lytterne"

Kim Flyvbjerg, der står bag printmagasinerne Groovy og Guaca: "Der er i mine øjne mange grimme tendenser i tiden, hvor man er blevet lidt for corporate og lidt for vakse med Excel-arket"

Jørn Just Kristensen, Sportsredaktør i Mediehuset Herning Folkeblad: "Det er ikke min bedste evne at tie stille"

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs