MediaWatch

Ekstra Bladet frikendt for injurier mod Mads Brüggers pengemand

Denis Viet-Jacobsen har tabt første runde i sin injuriesag mod Ekstra Bladet for en række artikler om "skattely-kongen".

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Københavns Byret har afgjort, at det ikke var en ulovlig krænkelse af Denis Viet-jacobsen, at Ekstra Bladet brugte ordet "skattely" om den kontroversielle erhvervsmands aktiviteter i en artikelserie i starten af 2020. Det skriver Ekstra Bladet.

"Det er en total sejr for den kritiske og undersøgende journalistik. Dommeren siger jo, at man må finde sig i at blive undersøgt, når man placerer en del af sine firmaer i skattelylande. Det er ikke lykkedes for Denis Viet-Jacobsen at få dommeren til at hoppe på, at "skattely" er en fast juridisk term. Det er et moralsk begreb, og det er jeg selvfølgelig glad for at få stadfæstet," siger Poul Madsen, tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet, der var stævnet for injurier sammen to af avisens journalister, James Kristoffer Miles og Andreas Lund Munk. Alle tre er frikendt af byretten.

Denis Viet-Jacobsen stod bl.a. bag OW Bunker og har for nylig udvidet sine operationer i mediebranchen som 31 procent medejer via sit selskab Desolix af "Frihedsbrevet", der har Mads Brügger som direktør.

Mere fra MediaWatch

Top 20: OL-håndbold og sejlsport trak flest seere

TV 2's nye underholdningsprogram "Først og sidst" tabte sin førerposition fra forrige uge til en række OL-opgør, som skubbede andre formater ned af listen. OL stod for 12 af 20 udsendelser i Kantar Gallups liste over sidste uges 20 mest sete liveprogrammer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs