MediaWatch

Danske Medier på vej med betalingsmodel for digitale kopier af avisartikler

Brancheorganisationen Danske Medier arbejder på en løsning, der gør det muligt for bl.a. undervisere at tage digitale kopier af avisartikler.

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier. | Foto: Thomas Tolstrup

Danske Medier er i færd med at udarbejde en model for undervisningsbrug af digitale avisavisartikler. Det skriver Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier, i et debatindlæg i Politiken tirsdag.

En ny løsning på problematikken er kommet på bordet som følge af, at forhandlinger med Copydan om at inkludere digitale kopier på samme vilkår som fysiske kopier ifølge Louise Brincker er gået i hårknude, fordi betalingen for de digitale artikler stod til at blive lavere end for de fysiske artikler.

"Vi er derfor tvunget til at skabe vores egen løsning. Det er vi så i gang med nu. Så snart vi har afsluttet de sidste forhandlinger, vil vi lancere en løsning, der gør det nemt, enkelt og hurtigt at benytte også det digitale avisstof i undervisningen," lyder det fra Louise Brincker.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs