MediaWatch

Danske Medier på vej med betalingsmodel for digitale kopier af avisartikler

Brancheorganisationen Danske Medier arbejder på en løsning, der gør det muligt for bl.a. undervisere at tage digitale kopier af avisartikler.

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier. | Foto: Thomas Tolstrup

Danske Medier er i færd med at udarbejde en model for undervisningsbrug af digitale avisavisartikler. Det skriver Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier, i et debatindlæg i Politiken tirsdag.

En ny løsning på problematikken er kommet på bordet som følge af, at forhandlinger med Copydan om at inkludere digitale kopier på samme vilkår som fysiske kopier ifølge Louise Brincker er gået i hårknude, fordi betalingen for de digitale artikler stod til at blive lavere end for de fysiske artikler.

"Vi er derfor tvunget til at skabe vores egen løsning. Det er vi så i gang med nu. Så snart vi har afsluttet de sidste forhandlinger, vil vi lancere en løsning, der gør det nemt, enkelt og hurtigt at benytte også det digitale avisstof i undervisningen," lyder det fra Louise Brincker.

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Stifter af Radio24syv om Loud-skifte: Kritikken er forståelig

Private aktørers kritik af Berlingske Medias mulige overtagelse af Radio Loud er forståelig, mener Lisbeth Knudsen, der som tidligere topchef i mediehuset var med til at skabe Radio24syv og monopolbruddet på taleradio. Radiodirektør mener, det vil skævvride konkurrencen, men det vil Radio- og tv-nævnet næppe skele til i sin afgørelse, mener professor.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs