Polstringen i Jysk Fynske-koncernen er blevet tyndere siden fusionen

Sammenlægningen af Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier for nu lidt over seks år siden har endnu ikke ligefrem været en guldrandet forretning for dets ejere.
Fusionen blev som bekendt til Jysk Fynske Medier, der blev etableret i januar 2015 og allerede året efter fik lemmet Midtjyske Medier ind i gruppen, som tidligere var en del af Berlingske Media. I løbet af de første seks år har tre af dem nu været underskudsgivende og egenkapitalen er skrumpet med 144,7 mio. kr. fra 321 mio. kr. i 2015 til 177 mio. kr. i 2020. I procent svarer det i hele tal til et fald på 45 pct. Overskudsgraden har igennem hele perioden ligget under en pct.
Tre år har givet overskud på hhv. 20,6 mio. kr., 6,7 mio. kr. og 16,7 mio. kr., og koncernen er derfor stadig en del millioner fra at indhente det underskud på 98,5 mio. kr., som blev indkasseret i 2016 på grund af omkostninger forbundet med sammenlægningen.
Det coronarelaterede underskud på knap 98 mio. kr. i 2020 har yderligere vanskeliggjort indhentningen af det tabte. De åbenlyse økonomiske gevinster ved fusionen af de jysk-fynske aktiviteter springer altså ikke i øjnene her seks år senere, men adm. direktør Jesper Rosener, der har stået i spidsen for foretagendet siden fusionen, mener, det er et forkert sted at fokusere.
"Spørger du mig, om fusionen har været en succes, og om den har været nødvendig, vil jeg svare ja. Kigger vi på forretningsgrundlaget for den koncern, vi startede med, lagde vi ud med en samlet koncernomsætning på 1,6 mia. kr. i 2015. Havde vi ikke været ramt af corona, havde vi rundet 2 mia. kr. i omsætning nu. Koncernen er blevet større, og vi har investeret i vores forretning. Det er selvfølgelig en blanding af, vi har opkøbt noget, og at vi har udviklet vores eksisterende forretning," siger han og fortsætter:
"I 2015 var vi i kontakt med omkring 1,3 mio. danskere ugentligt på tværs af alle vores medier. I dag er vi i kontakt med 2,6 mio. danskere på tværs af alle vores medier hver uge. Så vores koncern står - på trods af to hårde år og en masse år med udvikling i koncernen, der derfor kun har haft små overskud - stærkere end nogensinde før som koncern."
Fokus på overskud i 2021
Jesper Rosener anerkender, koncernen har haft to udfordrende år. 2016 og 2020. Derfor er det også vigtigt, fokus i 2021 bliver at få indtjeningen på ret kurs med økonomisk overskud og opbygning af egenkapitalen, fortæller han.
"Men der er ikke noget, der tilsiger mig, det her har været katastrofer ift., at den plan og fusion, vi har gennemført, er forkert. Året har bare bevist, at fusionen har været afgørende. At have styrke til at turde fastholde at investere i fremtiden, selvom man taber så meget, som vi har gjort i 2020, er kun noget, man kan, når man er en så stor koncern, som vi er," siger han.
Han henviser til, at Jysk Fynske Medier trods udsigt til underskud og en sparerunde, i 2020 fastholdt investeringer på omkring 60 mio. kr. i aktiviteter, der skal understøtte selskabet i fremtiden.
Har det været en hårdere opgave at få fusionen på skinner, end du havde regnet med?
"Da vi laver fusionen, afsætter vi ikke specifikke fusionsomkostninger. Men det er jo dyrt at samle så stor en virksomhed med 1600-1800 medarbejdere og få enheder, it-systemer og afdelinger samlet. Underskuddet i 2016 var præget af rigtig mange ekstraomkostninger, der løb ind over, så vi traf nogle beslutninger, som vi troede var rigtige, men som senere viste sig ikke at være rigtige," siger han og fortsætter:
"Så var der noget, der overraskede mig ved opgaven? Ja, der var dele af de første år efter fusionen, som var vanskeligere, end jeg havde ventet, og så valgte vi også at købe Midtjyske Medier midt i det hele. Var det ekstra besværligt? Ja, selvfølgelig var det det," siger han.
Siden 2016 er det gennemsnitlige antal medarbejdere faldet fra 1793 til 1685 i 2020.
Nu kører det
Første overskud tikkede ind i 2017, blev mindsket i 2018 og passerede 20 mio. kr. i 2019, hvor omsætningen også nåede sit hidtil højeste niveau på 1,93 mia kr.
"Men vi realiserede et tilfredsstillende 2019 for vores koncern, og vi indledte et 2020, som så rigtig flot ud indtil corona. I den periode fik vi også vist, at når vi køber nye virksomheder - som vi gjorde med Spot af JP/Politiken i 2019, så kan vi finde ud af udvikle og sammenlægge dem med vores forretning, så det bliver en succes. Det er for mig et bevis på, at nu er Jysk Fynske Medier som koncern begyndt at fungere."
"Så gu' har det været hårdt og en stor rejse for os at få et samlet koncernbillede skabt, men inden coronakrisen rullede ind over os, var der ret klare indikationer af, at nu kører det rigtig godt," siger Jesper Rosener.
"Min vurdering er, at coronakrisen har kostet os 150 mio."
Jysk Fynske stemplede ud af 2020 med knap -98 mio. kr. på bundlinjen