En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Aviser

Polstringen i Jysk Fynske-koncernen er blevet tyndere siden fusionen

Egenkapitalen i Jysk Fynske Medier er faldet med 45 pct. siden fusionen i 2015 og overskudsgraden har i perioden været under én pct. Det var vanskeligere at få tandhjulene til at gå i hak end ventet, men øvelsen har bevist sin succes, mener adm. direktør.
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier.
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier.
af JULIE MIA FOGDE

Sammenlægningen af Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier for nu lidt over seks år siden har endnu ikke ligefrem været en guldrandet forretning for dets ejere.

Fusionen blev som bekendt til Jysk Fynske Medier, der blev etableret i januar 2015 og allerede året efter fik lemmet Midtjyske Medier ind i gruppen, som tidligere var en del af Berlingske Media. I løbet af de første seks år har tre af dem nu været underskudsgivende og egenkapitalen er skrumpet med 144,7 mio. kr. fra 321 mio. kr. i 2015 til 177 mio. kr. i 2020. I procent svarer det i hele tal til et fald på 45 pct. Overskudsgraden har igennem hele perioden ligget under en pct.

Tre år har givet overskud på hhv. 20,6 mio. kr., 6,7 mio. kr. og 16,7 mio. kr., og koncernen er derfor stadig en del millioner fra at indhente det underskud på 98,5 mio. kr., som blev indkasseret i 2016 på grund af omkostninger forbundet med sammenlægningen.

Det coronarelaterede underskud på knap 98 mio. kr. i 2020 har yderligere vanskeliggjort indhentningen af det tabte. De åbenlyse økonomiske gevinster ved fusionen af de jysk-fynske aktiviteter springer altså ikke i øjnene her seks år senere, men adm. direktør Jesper Rosener, der har stået i spidsen for foretagendet siden fusionen, mener, det er et forkert sted at fokusere.

"Spørger du mig, om fusionen har været en succes, og om den har været nødvendig, vil jeg svare ja. Kigger vi på forretningsgrundlaget for den koncern, vi startede med, lagde vi ud med en samlet koncernomsætning på 1,6 mia. kr. i 2015. Havde vi ikke været ramt af corona, havde vi rundet 2 mia. kr. i omsætning nu. Koncernen er blevet større, og vi har investeret i vores forretning. Det er selvfølgelig en blanding af, vi har opkøbt noget, og at vi har udviklet vores eksisterende forretning," siger han og fortsætter:

"I 2015 var vi i kontakt med omkring 1,3 mio. danskere ugentligt på tværs af alle vores medier. I dag er vi i kontakt med 2,6 mio. danskere på tværs af alle vores medier hver uge. Så vores koncern står - på trods af to hårde år og en masse år med udvikling i koncernen, der derfor kun har haft små overskud - stærkere end nogensinde før som koncern."

Fokus på overskud i 2021

Jesper Rosener anerkender, koncernen har haft to udfordrende år. 2016 og 2020. Derfor er det også vigtigt, fokus i 2021 bliver at få indtjeningen på ret kurs med økonomisk overskud og opbygning af egenkapitalen, fortæller han.

Året har bare bevist, at fusionen har været afgørende

Jesper Rosener, adm. direktør.

"Men der er ikke noget, der tilsiger mig, det her har været katastrofer ift., at den plan og fusion, vi har gennemført, er forkert. Året har bare bevist, at fusionen har været afgørende. At have styrke til at turde fastholde at investere i fremtiden, selvom man taber så meget, som vi har gjort i 2020, er kun noget, man kan, når man er en så stor koncern, som vi er," siger han.

Han henviser til, at Jysk Fynske Medier trods udsigt til underskud og en sparerunde, i 2020 fastholdt investeringer på omkring 60 mio. kr. i aktiviteter, der skal understøtte selskabet i fremtiden.

Har det været en hårdere opgave at få fusionen på skinner, end du havde regnet med?

"Da vi laver fusionen, afsætter vi ikke specifikke fusionsomkostninger. Men det er jo dyrt at samle så stor en virksomhed med 1600-1800 medarbejdere og få enheder, it-systemer og afdelinger samlet. Underskuddet i 2016 var præget af rigtig mange ekstraomkostninger, der løb ind over, så vi traf nogle beslutninger, som vi troede var rigtige, men som senere viste sig ikke at være rigtige," siger han og fortsætter:

"Så var der noget, der overraskede mig ved opgaven? Ja, der var dele af de første år efter fusionen, som var vanskeligere, end jeg havde ventet, og så valgte vi også at købe Midtjyske Medier midt i det hele. Var det ekstra besværligt? Ja, selvfølgelig var det det," siger han.

Siden 2016 er det gennemsnitlige antal medarbejdere faldet fra 1793 til 1685 i 2020.

Nu kører det

Første overskud tikkede ind i 2017, blev mindsket i 2018 og passerede 20 mio. kr. i 2019, hvor omsætningen også nåede sit hidtil højeste niveau på 1,93 mia kr.

Gu' har det været hårdt og en stor rejse for os, at få et samlet koncernbillede skabt, men...

Jesper Rosener, adm. direktør.

"Men vi realiserede et tilfredsstillende 2019 for vores koncern, og vi indledte et 2020, som så rigtig flot ud indtil corona. I den periode fik vi også vist, at når vi køber nye virksomheder - som vi gjorde med Spot af JP/Politiken i 2019, så kan vi finde ud af udvikle og sammenlægge dem med vores forretning, så det bliver en succes. Det er for mig et bevis på, at nu er Jysk Fynske Medier som koncern begyndt at fungere."

"Så gu' har det været hårdt og en stor rejse for os at få et samlet koncernbillede skabt, men inden coronakrisen rullede ind over os, var der ret klare indikationer af, at nu kører det rigtig godt," siger Jesper Rosener.

"Min vurdering er, at coronakrisen har kostet os 150 mio."

Jysk Fynske stemplede ud af 2020 med knap -98 mio. kr. på bundlinjen 

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Foto: Joachim Ladefoged/

    "Min vurdering er, at coronakrisen har kostet os 150 mio."

    For abonnenter

  • Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

    Jysk Fynske stemplede ud af 2020 med knap -98 mio. kr. på bundlinjen

    For abonnenter

  • Foto: Niels Hougaard/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Marginale annoncetab kan betyde millionforskel for mediers coronastøtte

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Foto: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Foto: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Photo: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Photo: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende
Aviser

Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

For abonnenter


Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter


Job

  • Marketing Automation Specialist

  • Head of Digital Marketing

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Graphic Designer

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • K-Forum søger journalist

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Data Analyst

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Marketing Automation Specialist

  • Head of Digital Marketing

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Graphic Designer

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • K-Forum søger journalist

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Data Analyst

Se flere jobs

Watch Job

  • Kontorassistent

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

  • Regnskabsassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret