MediaWatch

Mediebranchen vil sætte en stopper for sexisme med nyt fælles kodeks

Repræsentanter fra mediebranchen har udarbejdet og tilsluttet sig et fælles kodeks, som skal forhindre sexisme på arbejdspladserne fremover.

Foto: Marius Renner

Et nyt adfærdskodeks, der gælder alle i mediebranchen, vil gøre op med de problemer med sexisme på mediearbejdspladserne, som er blevet synlige for enhver i 2020 - og sikre minimumskrav og retningslinjer for behandlingen af oplevelser med krænkelser. Det skriver Journalistforbundet i en pressemeddelelse.

Kodekset er udarbejdet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Danske Medier, Producentforeningen, Dansk Journalistforbund, HK Privat, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, SDU og RUC og henvender sig både til ledere, medarbejdere og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter.

"Vi vil have trygge rammer om arbejdslivet, og de seneste måneder har gjort det klart, at seksuelle krænkelser forekommer i et hidtil uset omfang. Det må og skal håndteres. Danske Medier tilslutter sig dette kodeks, og vi håber, at vores mange medlemsvirksomheder kan bruge det som supplement til de initiativer, der allerede er taget på mediearbejdspladserne," siger Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

Blandt tiltagene i kodekset er, at der skal være et fortroligt rum, hvor man kan henvende sig med krænkende oplevelser, og hvor sager kan behandles.

Også hos DR har man i efteråret udarbejdet et adfærdskodeks, der skal hjælpe med at forhindre sexisme og mobning på arbejdspladsen.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs