MediaWatch

Aviser vil søge annoncekompensation: Coronakrisen vil have effekt lang tid frem

Mens Ekstra Bladet takker nej for at værne om uafhængighed, vil andre aviser søge statens kompensation for annoncetab under coronakrisen. "Det er indlysende, at en politisk nedlukning, som den vi så i foråret, også påvirker os," lyder det bl.a.

Foto: Sisse Dupont/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Når medierne 2. november har deadline for at søge statslig kompensation for tabte annoncekroner under forårets nedlukning, ligger der ikke en ansøgning fra Ekstra Bladet i bunken. Sådan lød det søndag fra ansv. chefredaktør Poul Madsen med henvisning til, at avisen vil værne om sin uafhængighed og godt kan klare sig uden de 10,4 mio. kr., avisen ellers ville være berettiget til.

Også hos Politiken har man oplevet et kraftigt fald på annonceindtjeningen, hvor bl.a. rejse- og kulturoplevelser, der er to af avisens vigtigste annoncekategorier, har været hårdt ramt under coronakrisen. Det har givet anledning til at søge coronastøtte, lyder det fra ansv. chefredaktør, Christian Jensen, der ikke mener, det går ud over uafhængigheden.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere