MediaWatch

Ex-praktikanter kritiserer sexisme-undersøgelse i Berlingske Media

Berlingske Media vil ikke inddrage tidligere praktikanter i den eksterne undersøgelse om krænkelser og sexisme, koncernen har sat i gang. Det møder kritik fra tre tidligere praktikanter på Berlingske.

Foto: Niels Hougaard/ERH

Kortlægningen af sexisme og krænkelser i Berlingske Media vil ikke give et retvisende billede, fordi den alene fokuserer på fastansatte - og ikke freelancere og tidligere praktikanter. Det mener tre tidligere praktikanter på Berlingske, skriver Journalisten.

"Alt, hvad den seneste måneds debat har vist os, er, at dem, der er mest sårbare, når det kommer til sexisme og seksuelle krænkelser, er praktikanter og løsttilknyttede. Derfor undrer det mig, at de ikke er med," siger Katrine Rosenbæk, der er tidligere praktikant på Berlingske og efterfølgende har arbejdet freelance ved avisen.

Ifølge HR chef i Berlingske Media, Lise Glerup Pedersen, ligger beslutningen om snittet i undersøgelsen fast.

"Vi har drøftet om tidligere praktikanter skulle være med, men det er den klare anbefaling fra dem, der har lavet vores undersøgelse, at når man arbejder med kulturen i en virksomhed, så tager man udgangspunkt i de ansatte," siger hun til Journalisten.

Som MediaWatch tidligere har skrevet, tog Berlingske-koncernen initiativ til den eksterne undersøgelse i slutningen af september, efter Berlingske havde fået henvendelser om oplevelser med krænkelser og sexisme på avisen. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs