MediaWatch

Børsen nærmer sig abonnementsmål med stormskridt – men toplinjen følger ikke med

Selvom Børsen løftede abonnementsbasen betydeligt sidste år, fortsatte omsætningen faldet. Modvind på annoncemarkedet og digitale landvindinger ligger bag, siger chefredaktør, der ikke har mistet troen på vækstmål.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Det gik ikke som forventet, men det gik i den rigtige retning.

Ambitionen om en forbedring af både top- og bundlinje, som Børsen trådte ind i 2019 med, blev ikke nået, men alligevel er adm. direktør og ansv. chefredaktør Bjarne Corydon grundlæggende godt tilfreds med det regnskab, som erhvervsmediet præsenterede mandag.

"Vi tager et tigerspring frem i forhold til vores strategiske mål om kvalitet og antal kunder og leverer et meget solidt overskud. Så er jeg helt opmærksom på de udforinger, der er i regnskabet, ikke mindst når det gælder annoncedelen, men der er ikke noget, der har overrasket os her," siger Bjarne Corydon.

Tallene for 2019 fortæller om en omsætningsnedgang på knap 7 pct. til 288 mio. kr., mens driftsresultatet faldt 6 pct. fra til 47,2 mio. kr. På bundlinjen stod et tocifret millionoverskud på 37,7 mio. kr. mod 39,6 mio. kr. i 2018 – et mindre fald, der blandt andet er hjulpet på vej af lavere omkostninger trods et medarbejdertal, der er steget med ti.

Overskudsgraden holdt kadencen og landede på 17 pct., som er på samme høje niveau, som Børsen har kunnet mønstre de seneste år.

Digital vækst trykker

Det er Bjarne Corydons andet regnskab som topchef for erhvervsavisen, hvor han tiltrådte i 2018 med et opdrag om at udvide butikken. Vækststrategien blev fremlagt året efter, og målstolperne blev sat ved 65.000 abonnenter i 2022 mod omkring 40.000 i 2018, mens omsætningen skulle vokse til knap 400 mio. kr. ligeledes i 2022. Samtidig lød det, at overskudsgraden skulle fastholdes på omkring de 15 pct.

Du har haft en bunden opgave i at løfte omsætningen. Hvad gik der galt i 2019?

"Der er kort sagt to overskrifter. Den ene er annoncemodvind i fjerde kvartal, som kan mærkes i forhold til det budgetterede, og den anden er digitalisering, som virkelig har taget fart," siger Bjarne Corydon.

Hvor stor annoncenedgangen har været, vil han ikke sætte tal på, men han oplyser, at avisen arbejder med at udvikle annonceproduktet for at forbedre udviklingen. I efteråret gennemførte den kommercielle afdeling en omlægning, der betød farvel til fem ansatte og rekruttering af nye kompetencer, og ifølge årsregnskabet forventer avisen en stabilisering af annonceomsætningen i år.

Den digitalisering, som direktøren henviser til, viser sig i sammensætningen af Børsens abonnementsskare. Den samlede base voksede fra 43.000 til 57.000 abonnenter i løbet af 2019. Antallet af digitale abonnenter voksede med 139 pct. i årets løb.

"Når man digitaliserer meget hurtigt, bliver toplinjen trykket. Man sparer omvendt noget på print og distribution, så selvom toplinjen falder, er det ikke noget, man mærker på bunden," siger Bjarne Corydon.

Flere abonnenter – lavere omsætning

I har løftet kundebasen med 14.000 til 57.000 – og er nået et godt stykke vej mod målet om 65.000 kunder. Men samtidig er omsætningen faldet. Er det tilfredsstillende, at det ikke afspejler sig i omsætningen i 2019?

"Det vil ikke være tilfredsstillende i 2023, men for nærværende er det et skridt på vejen, og det overrasker os ikke, at den her udvikling henimod at nå vores strategiske mål ikke er synkron på alle parametre," siger Bjarne Corydon.

"Det hænger ikke mindst sammen med, at den virkelig kraftige vækst tog fart i andet halvår, hvor vi for alvor fik løftet vores abonnementsforretning, så der er også et time lack der."

Mens Børsen altså er godt på vej mod at nå de 65.000 abonnenter, er omsætningsmålet omkring de 400 mio. kr. længere væk. I forhold til omsætningen i 2019 skal toplinjen løftes med knap 39 pct. Abonnementsforretningen er den største komponent i arbejdet med at nå målet.

"Væksten skal komme fra alle de forretningsben, vi har. Abonnement er den største del, men der er også en enorm kamp at kæmpe i den måde, vi arbejder med annonceforretningen. Der er en live-forretning, der udvikler sig, samtidig med at vi er gået stille og roligt ind i efteruddannelsesmarkedet. Men det store slag handler om abonnement, og der er det opmuntrende, at vi har haft den fremgang, vi har," siger Bjarne Corydon.

Nye abonnementsprodukter

Børsen har i indledningen af året ændret abonnementsstrukturen, så den i dag består af tre produkter; Privat, Professionel og Executive. Alle har printavisen inkluderet.

Samtidig er det selvstændige abonnement på de digitale nichemedier Børsen Pro Finans, der gik i luften i 2019 og i år har fået selskab af Børsen Pro Selvstændig og Børsen Pro International, blevet afskaffet. De tre nichemedier er i stedet lagt ind under abonnementet Børsen Professionel, der er B2B-abonnenmentet, der også sælges i virksomhedsaftaler, hvor prisen stiger, afhængig af hvor mange ansatte der skal have adgang til indholdet.

"Hvis du ser på Børsen i dag i forhold til Børsen for to år siden, er det en anden buket af produkter. Vi har tre Pro-produkter, og der synes vi, det er relevant at kunne tilgå alt stoffet med Børsen Professionel og prisen afspejler den værdi."

I har samtidig afskaffet det selvstændige abonnement på Børsen Pro-medierne. Har I mistet troen på et marked for Børsen Pro som stand alone medier?

"Nej, det kan man ikke sige. Vores nichemedier spiller en stor rolle i forhold til vores udvikling af corporate kontrakter, og der har vi haft stor fremgang i forhold til virksomhedskontrakter, hvor man køber digitale abonnementer til større bundter til sine ansatte, ikke mindst drevet af at være relevante i vores nichemedier," siger Bjarne Corydon.

"Selvfølgelig prøver vi at optimere vores produktstruktur i forhold til, hvad vi tror, vi kan sælge, men det drivende argument for os har været at skabe en logik mellem det, vi producerer, og den måde, vi sælger det på."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere