MediaWatch

"Bredsiden" og "Pinocchio Posten" blandt årets vindere i Nyhedsugen

377 skoleklasser deltog i år i konkurrencen om at lave den bedste avis i Nyhedsugen. De fem vindere blev kåret fredag.

Redaktionen bag avisen "Byens stemme", der er blandt vinderne af Nyhedsugen 2019 | Foto: Jonas Stenbæk Christoffersen/Berlingske

Under temaet "sandhed og løgn" har flere hundrede skoleklasser landet over omlagt klasseværelset til avisredaktion for at deltage i Nyhedsugen 2019.

Fredag blev vinderne blandt de i alt 377 medieproduktioner kåret, skriver parterne bag i en pressemeddelelse.

"Nyhedsugen er et bidrag til at fremtidssikre kvaliteten af mediebilledet i Danmark. Ved at sætte eleverne i journalistens rolle, udvikler de deres kritiske sans. På den måde sikrer vi forhåbentlig efterspørgslen på kvalitetsjournalistik også blandt næste generations mediebrugere," udtaler Mette Østergaard, chefredaktør på Berlingske og formand for dommerkomitéen i Nyhedsugen 2019.

Næsten 600 skoleklasser var tilmeldt Nyhedsugen 2019, der er et projekt under Avisen i Undervisningen, og 377 kom altså i mål med at producere en digital eller trykt avis. Vinderindslagene præmieres med 10.000 kr. hver. Se vinderne herunder.

                                                               

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Foreløbig kulmination på "grønlandssagen", Sjællandske køber op, sunde producentbundlinjer og TV 2 Play når nye kundehøjder. Mediebranchen har ikke ligget på den lade side i sommervarmen - få overblikket med ugens overflyvning.

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs