MediaWatch

Nordjyske Medier skal spare 40 millioner

Faldende annonceindtægter får Nordjyske Medier til at indlede en ny sparerunde, der skal skære tocifret millionbeløb af omkostningerne.

Foto: PR/Nordjyske Medier

Nordjyske Medier afslutter året med den hidtil største sparerunde, siden mediehuset sidste år fik ny adm. direktør. Det skriver Journalisten.

I alt skal Nordjyske Medier spare 40 mio. kr., heraf 26 mio. kr. på redaktionerne. Baggrunden for nedskæringerne er pres på omsætningen – især på annoncesalget ifølge adm. direktør Morten Vinther.

"Det er et generelt vilkår for vores branche lige nu. Går du nogle uger tilbage på Jysk Fynske Medier, så tog de også bestik af markedssituationen, der viste faldende omsætning på kerneaktiviter. Det oplever vi også. Derfor skal vi gøre noget,” siger direktør Morten Vinther til Journalisten med henvisning til, at Jysk Fynske Medier i oktober gennemførte en stor sparerunde, der nedlagde omkring 150 stillinger.

Fællestillidsrepræsentant for journalisterne i Nordjyske Medier, Merete Ejsing Horn, kalder over for fagbladet tiltaget et "stort hug". Ledelsen har åbnet for at søge en frivillig fratrædelse og dermed nedbringe antallet af fyringer. Journalisten skriver, at spareplanen skal være gennemført i løbet af januar 2020.

Nedskæringerne har ligget i kortene gennem et stykket tid. I maj kom det frem, at mediehuset skulle barbere omkring 50 mio. kr. af udgifterne de kommende to år.

Nordjyske Medier har to gange tidligere i år sagt farvel til ansatte. I februar nedlagde huset ni redaktionelle stillinger, og i maj blev 16 stillinger sløjfet i forbindelse med lukningen af tv-stationen 24Nordjyske og Morsø Folkeblad.

Selskabet kom sidste år ud med et underskud på 30 mio. kr.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere