MediaWatch

Styrelse afviser skarpt mediers udlægning af udbyttesag

TV2 og Politiken bringer urigtige oplysninger og tal, mener Skattestyrelsen. Politiken og TV2 afviser kritik.

Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Skattestyrelsen tager skarpt afstand fra en række centrale oplysninger, som er blevet frembragt af TV2 og Politiken i dækningen af udbyttesagen, der omhandler svindel mod den danske statskasse for 12,7 milliarder kroner.

Onsdag bragte TV2 dokumentaren "Jagten på vores milliarder", hvor mediets journalister opsøger flere af de formodede bagmænd i sagen.

I dokumentaren fremgår det blandt andet, at personer, som har været involveret i sagen, har fået tilbudt straffrihed og rabatter. Det skulle ifølge TV2 være sket i forbindelse med forhandlingerne om et forlig.

"Det er ikke korrekt, at et vilkår om straffrihed er blevet tilbudt som led i forligsforhandlingerne," skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge Skattestyrelsens fagdirektør Steen Bechmann Jacobsen er en aftale om straffrihed slet ikke en mulighed efter dansk ret.

Bagmandspolitiet, Søik, afviser ligeledes, at der er indgået nogen form for aftale om straffrihed.

Skattestyrelsen understreger, at man har indvilget i at stoppe retsforfølgelsen mod forligsparterne, hvis et beløb på 1,6 milliarder kroner bliver betalt tilbage. Men straffrihed er der ikke tale om, understreger Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen afviser også at have givet en "rabat" til forligsparterne. Ifølge TV2 og Politiken var forligsparterne involveret i svindel for cirka 4,1 milliarder kroner.

Det er dog ifølge Skattestyrelsen ikke korrekt. Det omtalte forlig omhandler kun 61 såkaldte pensionsplaner, der har søgt refusion for cirka 2,9 milliarder. Heraf er de 1,6 milliarder gået direkte eller indirekte til parterne i forliget. Og det er beløbet, som Skattestyrelsen kræver tilbagebetalt.

"Der er ikke med dette tv-program kommet oplysninger frem, som er nye for os. Vi har ad flere gange forklaret blandt andet TV2, hvordan dette - ret komplicerede - forlig er sat sammen," udtaler Steen Bechmann Jacobsen i en pressemeddelelse.

"Vi har selvfølgelig ikke oplyst forkerte tal. Det beløb, som de 61 amerikanske pensionsplaner, der er omfattet af forliget, samlet har søgt om i udbytteskatterefusion, er ikke 4,1 milliarder kroner, men cirka 2,9 milliarder kroner."

De resterende 1,2 milliarder kroner er således ifølge Skattestyrelsen ikke en del af forliget, som TV2 og Politiken henviser til.

19 pensionsplaner, der har søgt om de 1,2 milliarder kroner i refusion, vil blive eller er allerede sagsøgt for de beløb, de selvstændigt har modtaget eller tilbagebetalt, skriver Skattestyrelsen.

På Politiken og TV2 afviser man at have bragt forkerte oplysninger i dækningen af sagen.

"TV2 og Politiken har i dækningen rejst veldokumenterede spørgsmål om, hvilket samlet refusionsbeløb forliget omhandler. I en erklæring, der er en del af forliget, fremgår det tydeligt, at de tre hovedbagmænd vil blive friholdt for yderligere krav fra Skat i forbindelse med det samlede beløb på 4,1 milliarder kroner," udtaler chefredaktør Anne Mette Svane i et skriftligt svar til Ritzau.

TV2 skriver i en kommentar, at der er dokumentation for, at straffrihed var en del af forhandlingerne i forliget, men at TV2 har gjort det tydeligt, at straffrihed ikke var en del af det endelige forlig.

Politiken afviser at have påstået, at bagmændene i sagen har fået tilbud straffrihed i sagen.

/ritzau/

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere