MediaWatch

Debat: Medier skal invitere sig selv med til de unges fest i feedet

Nyhedsjournalistikken skal vendes på hovedet, hvis medierne vil være en del af digitalt indfødtes verden, skriver forfatterne, der står bag speciale om unge mediebrugere i samarbejde med Nordjyske Medier.

Den klassiske nyhedsjournalistik bliver tit forbundet med historier om katastrofer eller "kedelig" politik og skal vendes på hovedet, hvis medierne vil stemple ind i unges verden ifølge forfatterne. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

DEBAT | Feedet. Det er her, de digitalt indfødte bruger dagens små pauser. Det er her, de holder sig opdateret om alt fra udskrivning af valg til næste gymnasiefest. Vil man som nyhedsudbyder være en del af festen, må man invitere sig selv indenfor – og man må være insisterende. Der står ingen unge brugere klar ved indgangen for at tage imod.

MediaWatch har aktuelt sat fokus på, at danskere ikke er villige til at lægge pengene på bordet for at komme bag avisernes betalingsmure. Skal økonomien for de danske aviser bestå, kan det være nødvendigt at fokusere på den nye generation af medieforbrugere og træde ind på deres banehalvdel.

Digitalt indfødte

Fremtiden er digital – ligesom nutidens unge medieforbrugere er det. Derfor skrev vi i foråret speciale om, hvordan man får unge til at læse nyheder på nettet. Vi spurgte os selv: Er det nok bare at smide sit indhold ud på nettet? Kan man så regne med, at unge forbrugere vil samle det op?

Det korte svar er ikke så overraskende: nej. Hvis man vil satse på digitale nyheder, må man nødvendigvis også forholde sig til, hvorledes unge, digitale brugere – de digitalt indfødte – læser nyheder og indhold på internettet.

Så lad os kigge lidt på det.

Usexede nyheder

Unge mennesker bliver i dag betegnet som netop digitalt indfødte, fordi de altid har haft en internetforbindelse og derfor er vant til at læse nyheder på en hel anden måde end deres forældre. Nyheder er noget, der dukker op som opslag i et feed, der igen er sammensat på baggrund af hver enkelt brugers likes, venner og algoritmer. Udvalget er stort, og opmærksomheden er flygtig.

Og begrebet "nyheder" klinger ikke altid så godt. Det bliver af unge ofte forbundet med historier om katastrofer eller kedelig politik. Det er ikke særligt sexet.

Forestil dig et feed: Det er fyldt med billeder, opslag, videoer, memes og meget, meget andet. Ofte vil det være ting, der tilbyder mere underholdning end cold, hard news. Og det er netop her, du gerne skal fange de unge forbrugere – for det er feedet, de scroller igennem, så snart de har en pause.

Seks tip til at tappe ind i feedet

Vi giver derfor her et par tips til hvad, du skal tage til overvejelse:

  • Tanken om den klassiske journalistik skal vendes på hovedet.

Det gælder om at gøre sig gældende. Det nytter ikke noget bare at smide indhold op for indholdets skyld – unge mennesker har ikke den samme følelse af forpligtelse til at følge med i store og små nyheder i f.eks. deres eget lokalområde, som det kendes fra tidligere generationer. Er nyheden vigtig nok, så må den finde frem til dem – ikke omvendt.

  • Det skal være klart fra start, hvilken nyhed dit opslag beskriver.

Tid og indhold er to vigtige begreber at forholde sig til. Hvis det ikke er klart fra start, hvad brugeren får ud af at trykke på dit opslag, så vil hun højst sandsynligt vælge det fra: Risikoen for, at indholdet ikke er interessant nok, er simpelthen for stor.

  • Dit opslag skal altid indeholde noget visuelt.

Hvis dit opslag ikke indeholder et billede eller en video, bliver det hurtigt væk i mængden. Der skal være blikfang, selvom du måske beskriver en seriøs nyhed. Det er ikke nok at benytte sig af det første og bedste stock photo – hvis du ikke gør dig umage nok, kan det hurtigt tolkes fra den unges side, som om resten af dit indhold ikke er værd at bruge tid på.

  • Se dit opslag som en trappe.

Jo mere tid brugeren investerer i dit opslag, jo mere indhold tilgår hun samtidig. Første trin: Brugeren stopper ved dit opslag, fordi det har blikfang. Andet trin: Brugeren kigger nærmere på billedet og læser overskriften. Her afkoder hun temaet og spørger sig selv, er det her relevant for mig? Tredje trin: Brugeren trykker på opslaget, fordi billede, overskrift og tema for historien er relevant. Brugeren er nu inde på dit site og læser (forhåbentlig!) den fulde nyhed.

  • Nyheden skal være relevant for målgruppen.

Det er nok en sætning, du har hørt før. Men det handler om at ramme unge mennesker, så de føler, din nyhed er relevant for lige præcis dem selv. Ligemeget om du skriver om amerikansk storpolitik eller den lokale bueskytteforening, så må du nødvendigvis vinkle historien, så den tager udgangspunkt i den unges liv. Hvorfor påvirker Trump lige præcis din hverdag?

  • Gør det dig klart, hvilken form for engagement du forventer.

Ofte bliver et opslag målt i clicks, likes eller views. Det kan også give god mening, men husk også på, at der er noget, der hedder læsetid. Hvis brugeren blot klikker sig ind på din longread og klikker sig ud igen uden at læse, er opslaget mislykkedes. Hvis det derimod er din mening at gøre opmærksom på dit brand, kan et kort view måske være nok, til det i dine øjne er succesfuldt.

Gå med på præmissen

Kritiske røster vil måske mene, at det bliver den visse død for dybdegående og traditionel journalistik, hvis vi vender det hele på hovedet. På sociale medier florerer også fake news og indhold, der ikke factatjekkes – men netop derfor er det så vigtigt, at kvalitetsindholdet også er synligt. Hvis man vil opdrage nogen til at benytte sig af ens indhold, må man gå med på deres præmisser og bane vejen for den gode journalistik.

Giver det sved på panden? Det forstår vi godt. Der er ikke andet for end at prøve sig frem. Held og lykke!

Læs MediaWatch artikler i temaet om brugerbetaling på det digitale nyhedsmarked her:

Måling: Vi holder på pengene ved avisernes betalingsmure

Branchefolk: Mediehusene har siddet for længe på hænderne og udviklet sig langsommere end brugerne

Mediebrugere i Danmark holder pungen tættere til kroppen end i Norge og Sverige

"Der skal noget af et læserløfte til for at overbevise folk om, at vi er 299,- værd digitalt om måneden"

"Hvis du først får vanen med at trykke livesporet på News, er du en meget mere værdifuld kunde for os"

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere