MediaWatch

Medier: Boykot af Volbeat skader ikke konkurrencen og er "legitim reaktion"

De medier, der i flere omgange har fravalgt at dække Volbeat-koncerter, er ude i et legitimt ærinde, mener Danske Medier, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er gået ind i sagen.

Billede fra Volbeat-koncert i Parken i 2017. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det er en "vildfarelse" at mene, at en række medier, der kollektivt har droppet at anmelde bandet Volbeats koncerter, skulle have handlet i strid med konkurrencereglerne. Det mener Danske Medier, der er brancheorganisation for private medier, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen styrelsen har løftet øjenbrynet.

"Vi i Danske Medier vil ikke acceptere, når tiltag knægter ytrings- og informationsfriheden. Og når medierne modsætter sig – enkeltvis eller i samlet flok – er det en vildfarelse, at der skulle være tale om konkurrencebegrænsende adfærd, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen antyder. Der er derimod tale om en helt legitim reaktion på Volbeats forsøg på at lægge sten i vejen for mediernes frihed til at vælge, hvad man ønsker at dække og hvordan, ud fra almindelige og saglige nyhedskriterier," skriver organisationen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs