"Det er ikke sket i de 18 år, jeg har været ansat, og så skulle det ske ved det første valg, hvor jeg stod med det ultimative ansvar"

MediaWatchs Sommerbarometer: En kaotisk valgaften, gode takter for annoncesalget og en mail, der gav hurtig respons, tegner sig for nogle af første halvår vigtigste nedslag for Bente Johannesen, ansv. chefredaktør på Sjællandske Medier.
Bente Johannesen, ansv. chefredaktør i Sjællandske Medier | Foto: Jens Wollesen/Sjællandske Medier.
Bente Johannesen, ansv. chefredaktør i Sjællandske Medier | Foto: Jens Wollesen/Sjællandske Medier.

1. Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

Det var årets første arbejdsuge, hvor Sjællandske Mediers nye direktør, Jens Nicolaisen, og jeg tog på turné til en række af husets adresser for at hilse på medarbejderne og præsentere os selv som ny direktion. Der var en fantastisk opbakning i form af både fremmøde og spørgsmål og kommentarer til det, vi fremlagde."

… og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

"Det var ubetinget folketingsvalgaftenen, hvor vi grundet tekniske problemer ikke nåede at få de planlagte valgskemaer med i morgenaviserne. Det er ikke sket i de 18 år, jeg har været ansat ved Sjællandske Medier, og så skulle det ske ved det første folketingsvalg, hvor jeg stod med det ultimative ansvar. Det endte dog som en god aften, hvor journalister og redaktionssekretærer agerede super professionelt, da det stod klart, at vi ikke kunne vente længere på de detaljerede skemaer med resultater fra samtlige sjællandske valgsteder. På 20 minutter fik vi rigget de åbne skemasider om til brugbare redaktionelle sider. Vi nåede endda lynhurtigt, manuelt at få skrevet valgresultatet samt udviklingen siden sidste valg for hvert enkelt parti i samtlige de pågældende udgavers kommuner. Det gik lynhurtigt, og var en fantastisk oplevelse af holdånd og engagement."

2. Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

"Det gjorde medarbejdernes reaktion, da Jens Nicolaisen og jeg i foråret sendte en mail ud, hvor vi opfordrede folk til at melde sig til en række arbejdsgrupper, hvor de skulle bidrage med input på en række områder, hvor vi gerne vil sætte nye initiativer i søen. Knap var mailen ude, før de første meldte sig, og sådan fortsatte det bare resten af dagen og de følgende dage. Mail på mail fra medarbejdere i alle afdelinger af huset, der gerne ville være med i processen. Det var så opløftende."

… og hvad tog du dig til hovedet over?

"Det må blive processen omkring udbuddet af den nye radiokanal på FM4-båndet. Først laver man et udbud med nogle klart definerede rammer. Da tilstrækkeligt mange protesterer, ændrer man vilkårene langt inde i udbudsperioden ved at åbne mulighed for en ekstra DAB-kanal, skræddersyet til, at Radio24syv kan fortsætte. Det var mildest talt ikke særligt elegant over for dem, der var i gang med at byde ind i tillid til de oprindelige vilkår. Den nye kulturminister, Joy Mogensen (S), håndterede til gengæld processens næste krise flot både i forhold til Radio4 og Radio24syv ud fra devisen om, at man skal kunne stole på statens udbud. Så lad os nu håbe, at danskerne får mere professionelt, nærværende og relevant public service-radio. Det er i hvert fald gode folk, der arbejder med det."

3. Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

"Jeg sniger mig til at se tilbage til efteråret 2018, hvor jeg sagde ja til at blive ansv. chefredaktør og indgå i Sjællandske Mediers nye direktion. Lige nu er det svært at komme i tanke om noget, der hamler op med den beslutning. "

… og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

"Det har jeg utvivlsomt gjort adskillige gange, men jeg prøver at lade være med at hænge mig i dumhederne. Jeg vil hellere lære af dem og så komme videre, mens selve fejlen går i glemmebogen."

4. Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

"Hos Sjællandske Medier var det helt klart omsætningen i maj, hvor vi kunne glæde os over indtægterne fra de to valg (valget til Europa-

Parlamentet i maj samt folketingsvalget 5. juni, red.). Mange havde spået, at valgannoncerne ville flytte over på de sociale medier, og så var det jo dobbelt dejligt, at så mange politikere alligevel valgte at prioritere de etablerede mediehuse, hvor valget tilmed viste, at print bestemt ikke er dødt."

… og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

"Kunne man ændre oplagsfaldet, så print ikke faldt hurtigere, end de digitale betalingsprodukter kan vinder kunder, ville det være dejligt."

5. Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

"At vi på Sjællandske Mediers skal være med til at gøre Sjælland til et godt sted at være. Nogle journalister mente, det var for tynd en målsætning. Jeg vil nu fastholde, at formuleringen rummer såvel den journalistik, der bringer kritisable forhold frem i lyset, som den konstruktive journalistiks løsningsforslag. Dertil rummer den et ønske om at synliggøre udgivelsesområdet, hvadenten det handler om at synliggøre Sjællands udfordringer og problemer på Christiansborg eller at synliggøre de mange fine og positive tiltag, der gøres rundt omkring, for læserne."

… og hvornår skulle du have holdt mund?

"Jeg tilstræber ikke at bruge energi på at fortryde. Det man siger, siger man, fordi man ud fra de givne forudsætninger tror, det er det rigtige i situationen. Og viser det sig at være forkert, må man tage den derfra. Skal jeg alligevel nævne et eksempel, bliver det en dag, hvor jeg kritiserede, at vi ikke havde fået en bestemt artikel med, uagtet at jeg burde have vidst, at holdet havde slidt, så blodet sprang, for at sikre, at vi fik gode aviser ud til tiden. Da jeg opdagede det, ville jeg gerne have slugt de kritiske ord."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også