MediaWatch

Læsertal: Flere trykte aviser vandt terræn i vinter

En række landsdækkende aviser vandt læsere i vinterhalvåret, mens særligt to gik tilbage. For de regionale og lokale dagblade bød perioden på fald – dog afhjulpet af nye søndagsaviser. (Rettet)

Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv
Foto: Ritzau Scanpix/Martin Kurt Haglund/Arkiv

Rettet kl. 14.41: Det fremgik først, at Kristeligt Dagblad var gået 13 pct. frem, det korrekte tal er 15 pct. Ligeledes fremgik det, at Børsen var gået 12 pct. tilbage, det korrekte er et fald på 10 pct. B.T.'s læsertal er faldet med 21 pct. og ikke 26 pct. MediaWatch beklager regnefejlen.

Mens flere landsdækkende printaviser havde medvind og vandt læsere i vinterhalvåret, lagde flere regionale dagbladslæsere avisen på hylden, viser de seneste læsertal fra Kantar Gallup, der dækker fjerde kvartal 2018 og første kvartal 2019.

Selvom læserfrafaldet generelt fortsatte på printmarkedet, var tilbagegangen mindre blandt de landsdækkende aviser, hvor flere trak gennemsnittet op.

Især Kristeligt Dagblad gik frem med 15 pct. og overhalede med 114.000 læsere erhvervsavisen Børsen, der tabte 13.000 - et fald på 10 pct. - til 112.000 læsere på print. Også Weekendavisen, Information og Politiken kom ud af vintermånederne med pil opad fra læserne og en fremgang på mellem en og fem pct.

Ud over Børsen stod B.T. for den største tilbagegang i perioden. Den trykte udgave tabte hver femte læser, 21 pct., og dermed fortsatte nedgangen for tabloidavisen efter sidste års omlægning af strategien, hvor den digitale udgave på bt.dk står i centrum. Også gratisudgaven B.T. Metro, der afløste Mettroxpress sidste år, falder markant i rækkevidde i kraft af omlægningen med et fald til 266.000 læsere. For Berlingske og Jyllands-Posten kostede vinterhalvåret henholdsvis syv og seks pct. af læserne.

 

For de trykte regionale og lokale dagblade svandt læserkredsen samlet med omkring syv pct. Gennemsnittet dækker imidlertid over store forskelle, hvor flere af regionalaviserne tabte mere end hver femte læser. Det gjaldt bl.a. nogle af Jysk Fynske Mediers titler Fyens Stfitstidende, Fyns Amts Avis, Horsens Folkeblad og Viborg Stifts Folkeblad, men også Midtjyllands Avis og Helsingør Dagblad. De mest læste regionalaviser Jydskevestekysten og Nordjyske Stiftstidende faldt henholdsvis 8 og 12 pct.

Gennemsnittet blev bl.a. trukket op af fremgang for Sjællandske Mediers aviser Dagbladet og Sjællandske, der voksede med henholdsvis 17 og 22 pct., mens Frederiksborg Amts Avis gik 11 pct. tilbage. Også den mindste lokalavis i målingen, Morsø Folkeblad, som Nordjyske Medier netop har besluttet at lukke, trak gennemsnittet i vejret med en læserfremgang på 44 pct. til 13.000.

 

 

Nye søndagsaviser trækker op

Søndagsudgaverne tabte samlet 10 pct. af læserne på print i perioden – og her var Politiken alene om at tække snittet op med en fremgang på 11 pct. til 334.000 læsere.

For Jysk Fynske Medier blev tilbagegangen for søndagsudgaverne fra bl.a. Jydskevestkysten, Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis opvejet af koncernens nye søndagsaviser, der blev lanceret i efteråret, for bl.a. Vejle Amts Folkeblad, Dagbladet Ringkøbing-Skjern og Randers Amts Avis. Det gav samlet koncernen en øget rækkevidde om søndagen på 374.000 fra 302.000 i samme periode sidst år.

 

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere