MediaWatch

Digitalt kursskifte presser Berlingskes toplinje: Det vigtigste er at nå flere kunder

Det er ikke et selvstændigt mål for Berlingske Media at hæve omsætningen efter et 2018, hvor der blev skåret over 100 mio. kr. af toplinjen, og bundlinjen blev fordoblet, siger koncernchef. Kontakt med flest mulige brugere og en sund forretning er målet for koncernen.

PR/Berlingske Media
Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver, Berlingske Media. Foto: PR/Berlingske Media

Det vakte opmærksomhed i Mediedanmark, da Berlingske Media i februar 2018 satte ny strategisk retning: Mx.dk blev nedlagt, bt.dk blev et rent gratismedie online, Kids News blev lukket, avisopsætning og layout blev outsourcet, og over 90 stillinger blev nedlagt – for blot at nævne nogle af omlægningerne hos mediekoncernen.

Mandag præsenterede selskabet så sit første regnskab, efter ændringerne er blevet ført ud i livet. Tallene viser et pres på omsætningen, der faldt med over 100 mio. kr., en fordobling af bundlinjen til 27 mio. kr., betydeligt lavere udgifter og 90 færre medarbejdere.

Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver hos Berlingske Media både nu, og da den nye strategi blev præsenteret i 2018, mener, at 2018-resultaterne er "en direkte udløber" af kursskiftet. Bl.a. har omlægningen i digital retning betydet lavere omsætning.

"For os er formålet at nå flest mulige danskere med vores medier og samtidig drive en sund forretning. Så er det en helt naturlig konsekvens af omlægningen, at digital giver mindre omsætning end print. Prispunkterne er lavere, til gengæld er omkostningerne også meget lavere. For os er det antallet af kunder, vi er i kontakt med, som er det afgørende," siger Anders Krab-Johansen.

Ingen ambitioner for omsætningen

Den faldende omsætning mærkes især hos Berlingske og B.T. Begge medier tabte omkring 10 pct. af deres omsætning I 2018. Og koncernchefen har ikke ønsker til eller ambitioner om, hvor omsætningen for hele Berlingske Media skal bevæge sig hen.

"Ikke rigtig. Jeg har en ambition om, at vi får fat i flere og flere kunder til Berlingske, Weekendavisen, B.T. og alle de andre produkter, som er i porteføljen," siger Anders Krab-Johansen.

Som nævnt skar 2018 en pæn luns af B.T.'s omsætning. Til gengæld blev driftsresultatet omkring 15 gange så stort som året forinden – og blev med godt 40 mio. kr. det højeste blandt Berlingske Medias udgivelser. Stigende trafik og deraf følgende højere annonceomsætning er de væsentligste komponenter i dén fortælling, fortæller Anders Krab-Johansen.

I løbet af året steg trafikken på bt.dk med godt 30 pct., hvis man sammenligner december med januar, viser tal fra Dansk Online Index.

Han knytter ordet "fornuftigt" til tilstanden for gratisavisen B.T. Metro, der afløste Metroxpress i sommeren 2018, mens den betalte udgave af B.T. stadig giver overskud, men skrumper i størrelse. Og ifølge koncernchefen er der en – ganske vist udefineret – udløbsdato på den betalte udgave af dagbladet.

"Man kan godt se en ende på det, men vi har ikke noget årstal på," siger Anders Krab-Johansen.

export-XWHmV.png

Hver fjerde Berlingske-abonnent er digital

Hos Berlingske, som målt på omsætning er den største udgivelse hos Berlingske Media, var der også omsætningsfald – men også hér blev driftsresultatet forbedret, dog mindre markant end for B.T.

På den digitale front fik Berlingske 43 pct. flere abonnenter og har nu omkring 19.500 af slagsen. Den digitale abonnementsbase udgør dermed 27 pct. af Berlingskes samlede skare af abonnenter. Det er bestået uden at være prangende ifølge koncernchefen.

"Det er en digital først-forretning, vi har lavet, som kun producerer digitalt, og hele printproduktionen er outsourcet til Wunderkind. Vores fokus er på at øge antallet af digitale abonnenter, mens vi passer godt på de printabonnenter, vi har, og supplerer lidt der. Væksten er ret markant og går efter budget. Kunne vi ønske os, at det gik hurtigere? Ja, det må det gerne. Men det går som budgetteret," siger han.

Koncernchefen oplyser videre, at ambitionen for Berlingske "inden for en periode" er, at halvdelen af abonnenterne skal være digitale abonnenter. Hvor lang den periode er, ønsker han ikke at sætte tidshorisont på.

export-yPPqj.png

Stigende omsætning hos Weekendavisen

Blandt de tre største udgivelser hos Berlingske Media var det kun Weekenavisen, der i 2018 formåede at løfte omsætningen. Den landede på 112,2 mio. kr. – en stigning på 3,5 pct. Driftsoverskuddet gik også fremad til 23 mio. kr.

"Weekendavisen har formået for en del år siden at placere sig i en helt særlig position i markedet med kvalitetsjournalistik én gang om ugen. Det har længe været sundt. Det eneste, vi har tilføjet, er at give det en tilstedeværelse digitalt, som er lige så tiltrækkende og attraktiv som print, og begynde både at gøre det til et tillæg til avisen, men også begynde at sige, at hvis der er kunder, der kun vil have den digitalt, så sælger vi også til dem. Og det vokser lige så stille. Men det er jo en dejligt stabil forretning at arbejde med," siger Anders Krab-Johansen om udviklingen for den ugentlige avis.

export-V8PyB.png

I regnskabet for 2018 fremhæver Berlingske Media brug og forståelse af data som arbejdsopgaven med højest prioritet i 2019.

"Det er at få styr på alt det, vi ved om vores kunder, så vi kan bruge det aktivt i forhold til at lave bedre produkter, at sælge abonnementer og i forhold til vores annoncører. Det er den vigtigste forandring, der kommer til at ske i vores hus, hvor vi i 2018 var meget fokuseret på at få vores frontends op på et højt niveau. Nu sidder vi og roder nede i datadelen og kundestyringsdelen og regner med, at det giver et ret massivt løft, men indefra," siger Anders Krab-Johansen.

Berlingske Media oplyser ikke konkrete økonomiske mål for det igangværende år. Men koncernchefen oplyser, at selskabet sigter efter at ramme omtrent samme niveauer som i 2018.

"Vi synes, 2018 ender et ret flot sted."

Så er det også cirka dét, I sigter efter i 2019?


"Ja, vi er inde i samme kategori," siger han.

Berlingske Media havde ved udgangen af 2018 en egenkapital på 685 mio. kr. Overskudsgraden, hvis man tager udgangspunkt i driftsresultatet, var 9 pct.

Berlingske henter Netcompany-chef ind i bestyrelsen

Berlingske Media fordoblede overskuddet i 2018 efter gennemgribende omlægning

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere